09.04.2019

Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1294/17

Ochrona środowiska; Organizacje społeczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant starszy inspektor sądowy M. S. po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 stycznia 2017 r. sygn. akt IV SA/Po 787/16 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia Zwykłego "P." na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia 8 lipca 2016 r. nr ... w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 stycznia 2017 r. sygn. akt IV SA/Po 787/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu skargi Stowarzyszenia S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia 8 lipca 2016 r. nr ... w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym, uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Prezydenta Miasta P. z dnia 5 stycznia 2016 r. znak: ... oraz zasądził na rzecz strony zwrot kosztów postępowania sądowego.

Dokonując oceny zaskarżonego rozstrzygnięcia, Wojewódzki Sąd Administracyjny doszedł do przekonania, że skarga Stowarzyszenia zasługuje na uwzględnienie, choć nie wszystkie jej zarzuty były zasadne.

Za zasadny Sąd pierwszej instancji uznał zarzut naruszenia przez organy administracji przepisu art. 31 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).

Sąd zgodził się ze skarżącym, że organy obu instancji błędnie uznały, iż w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do Stowarzyszenia, żadna z przesłanek ww. przepisu nie została spełniona.

Zdaniem Sądu, nie ulega wątpliwości, że Skarżący, jako stowarzyszenie zwykłe, nie posiada "statutu", lecz tylko "regulamin". Sąd stanął jednak na stanowisku, że użyte w art. 31 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego określenie "cel statutowy" winno być rozumiane szeroko - w znaczeniu funkcjonalnym - jako cel określony w podstawowym akcie normującym ustrój i funkcjonowanie danej organizacji, a więc nie tylko w statucie, ale także np. regulaminie, a nawet w akcie rangi ustawowej lub podustawowej powołującym daną organizację do życia lub regulującym jej działalność.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne