Postanowienie NSA z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. II GSK 1437/19
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Małgorzata Rysz po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1698/19 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi A. P. na pismo Ministra Infrastruktury z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji członka rady nadzorczej postanawia oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 6 września 2019 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1698/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej zwany "WSA"), działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325; dalej zwanej "ppsa"), odrzucił skargę A. P. (dalej zwanej "Skarżącą") na pismo Ministra Infrastruktury z [...] kwietnia 2019 r. (nr [...]) w przedmiocie odwołania z funkcji członka Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze".
WSA wskazał, że sytuację prawną Skarżącej, związaną z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej, regulują przepisy ustawy z 15 września 2017 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. U. z 2017 r., poz. 1902). W art. 16 ust. 2 tej ustawy ministrowi właściwemu do spraw transportu powierzono powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej.
Zdaniem WSA, uprawnienie do pełnienia funkcji członka rady nadzorczej nie wynika z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, jak również odwołanie z funkcji członka rady nadzorczej nie oznacza pozbawienia uprawnienia wynikającego z przepisu prawa. W konsekwencji WSA uznał, że odwołanie na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" nie jest aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, ponieważ nie stanowi takiej konkretyzacji praw i obowiązków stosunku administracyjnoprawnego jak decyzja administracyjna, a tym samym nie można zaliczyć go do spraw administracyjnych objętych ustawą z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.; dalej zwanej "kpa"), a ponadto nie spełnia przesłanek określających inny akt z zakresu administracji publicznej z art. 3 § 2 pkt 4 ppsa. Wobec tego WSA uznał, że skarga podlega odrzuceniu, ponieważ sprawa nie należy do właściwości rzeczowej sądu administracyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty