12.12.2019

Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2019 r., sygn. I GSK 1599/18

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia NSA Henryk Wach Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C." Spółki z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Po 896/16 w sprawie ze skargi "C." Spółki z o.o. w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie pobranej dotacji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 896/16 oddalił skargę C. Sp. z o. o. w Ł. (dalej: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. (dalej: SKO) z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu nienależnie pobranej dotacji za 2010r.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. decyzją z dnia [...] lutego 2016r., utrzymało w mocy decyzję Starosty G. z dnia [...] marca 2015 r. zobowiązującą spółkę do zwrotu nienależnie pobranej w 2010 r., dotacji w kwocie 239,49 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia 29 lutego 2012 r., do dnia zapłaty.

W ocenie SKO, ustalenia organu I instancji zostały oparte na: protokole z przeprowadzonej kontroli potwierdzającej jej wynik, comiesięcznych informacjach o rzeczywistej liczbie uczniów, księdze uczniów oraz na imiennych listach uczniów. W oparciu o powyższe dowody ustalony został stan uczniów zadeklarowany przez skarżącą oraz liczba uczniów faktycznie uczęszczających do szkoły. Zaznaczono, że skarżąca nie wywiązała się ze swoich obowiązków zawyżając liczbę uczniów/słuchaczy, na których przysługiwała dotacja. Wskazano przy tym, że nie można przyznać dotacji oświatowej na większą liczbę uczniów niż podana przez prowadzącego szkołę. Organ zaznaczył, że jeżeli okaże się, że liczba podana w informacji przewyższała rzeczywistą liczbę uczniów, to uznać należy, że część otrzymanej dotacji pobrano w nadmiernej wysokości, która podlega zwrotowi. Stwierdzono również, że nie ma podstaw prawnych do korygowania kwoty należnej dotacji za miesiące, w których wykazano zaniżoną liczbę uczniów względem zapisów znajdujących się w księdze uczniów. Za całkowicie nietrafny uznano zarzut nieuwzględnienia korekty dokonanej pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. W ocenie organu II instancji powołane powyższej dowody pozwalają na określenie rzeczywistej liczby uczniów, a samo postępowanie zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób. Zaznaczono przy tym, że odwołująca się nie dostarczyła żadnych dokumentów wskazujących na inną liczbę uczniów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp