Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2019 r., sygn. I GSK 1452/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda Protokolant Anna Wojtowicz-Hess po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 4431/15 w sprawie ze skargi Gminy C. na decyzję Zarządu Województwa M. z dnia [...] września 2015 r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy C. na rzecz Zarządu Województwa M. kwotę 8100 (osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 stycznia 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 4431/15 oddalił skargę Gminy C. (dalej: skarżąca lub Gmina) na decyzję Zarządu Województwa M. z dnia [...] września 2015 r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu kwoty dofinansowania
Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z dnia [...] lipca 2015 r. M. Jednostka Wdrażania Programów Unijnych zobowiązała skarżącą do zwrotu kwoty 212 138,49 zł wraz z odsetkami. Organ I instancji uznał, że doszło do naruszenia przepisów skutkujących koniecznością wezwania do zwrotu części dofinansowania. Nieprawidłowość polegała - w ocenie organu - na naruszeniu art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U.2013, poz. 907 - dalej: p.z.p.) poprzez niedopełnienie obowiązku przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej przy jednoczesnym zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, które wynikało z nieprawidłowej klasyfikacji rodzaju zamówienia jako roboty budowlane zamiast usługi/dostawy. Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu określił rodzaj zamówienia jako roboty budowlane, dla których próg, od którego istnieje obowiązek przekazania ogłoszenia do UPUE jest znacząco wyższy aniżeli w przypadku dostaw i usług. Nieprzekazanie ogłoszenia o zamówieniu do UPUE stanowi nieprawidłowość w rozumieniu Rozporządzenia Rady WE nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. (dalej: rozporządzenie nr 1083/2006) skutkującą nałożeniem korekty finansowej 25% na kwotę kwalifikowalną w ramach zamówienia wg tabeli 1 poz. 2 Taryfikatora stosowanego do nieprawidłowości wykrytych po dacie 31 maja 2014 r., bez możliwości obniżenia 25% wskaźnika.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty