Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    18.07.2019

    Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. II GSK 1831/17

    Drogi publiczne; Ruch drogowy

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 1574/16 w sprawie ze skargi J. I. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie, wyrokiem z dnia 31 stycznia 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 1574/16, uwzględnił skargę J. I. i uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (WWITD) z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.

    W dniu [...] lutego 2016 r. na drodze krajowej nr 10 (obwodnica Piły) zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki [...] wraz z trzyosiową naczepą marki [...]. Zespołem pojazdów kierował T. C., który wykonywał krajowy transport drogowy rzeczy ([...]) na trasie [...] w imieniu J. I. - prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: [...]. W wyniku dokonanych pomiarów, przy użyciu przenośnych wag SAW 10C/II stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi napędowej na drogę o 3,40 t tj. przekroczenie normy o 34 %, a zatem wykonywanie przewozu drogowego ładunku podzielnego z przekroczeniem dopuszczalnych nacisków na oś drogi, bez wymaganego zezwolenia kategorii VII. Na tej podstawie WWITD nałożył na J. I. karę pieniężną w wysokości 15.000 zł.

    GITD, decyzją z dnia [...] lipca 2016 r., utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ podkreślił, że droga krajowa nr 10 na odcinku, którego dotyczy sprawa, zaliczona jest do kategorii dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t. Miejsce ważenia pojazdu członowego legitymowało się w dniu kontroli protokołem z pomiaru pochylenia nawierzchni na stanowisku ważenia pojazdów. Ważenia dokonano za pomocą wag legitymujących się ważnymi świadectwami legalizacji ponownej. Kierowcę poinformowano o sposobie przeprowadzenia pomiarów oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Wyniki pomiaru wykazały przekroczenie dopuszczalnego nacisku na pojedynczej osi napędowej pojazdu członowego, a w konsekwencji przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia kategorii VII. Organ nie dopatrzył się przesłanek do umorzenia postępowania administracyjnego. Również strona nie dostarczyła takich dowodów, z których wynikałoby wyłączenie jej odpowiedzialności za brak zezwolenia w oparciu o art. 140aa ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.), zwanej dalej "P.r.d.". Po przedstawieniu stosownych regulacji prawnych, GITD wskazał, że wyznaczają one zbiór zakazów i nakazów, którymi powinien kierować się podmiot wykonujący przejazd, aby nie doszło do nienormatywności pojazdu. Nie dostosowanie się do nich przesądza o braku należytej staranności, jak również o wpływie na powstałe naruszenie. To w gestii podmiotu wykonującego przejazd jest takie jego zorganizowanie i towarzyszących mu czynności, aby mając na względzie treść wynikających z przepisów prawa obowiązków nie narazić samego siebie na sankcje administracyjne, stanowiące konsekwencje ich naruszenia. Jeżeli ładunek podzielny przewożony jest w ilości, która wraz z masą własną pojazdu przekracza dopuszczalne wartości, tak iż skutkuje to powstaniem nienormatywności pojazdu, to trudno już o bliższy, bezpośredni i jednoznaczny związek przyczynowy między czynnościami przewozowymi, a stanem nienormatywności pojazdu. Według GITD, w przedmiotowym stanie faktycznym wystarczyło na początku ustalić dopuszczalną masę całkowitą pojazdu i masę ładunku, aby stwierdzić, że ilość załadowanego towaru będzie skutkowała nienormatywnością pojazdu. Organ zwrócił też uwagę, że czynności załadunkowe wywierają wpływ na sposób przewożenia ładunku, jednak nie są związane z odpowiedzialnością podmiotu wykonującego przejazd. Odnosząc się do podniesionej przez skarżącego kwestii związanej z prawidłowością ważenia pojazdu GITD wskazał, że zgodnie z instrukcją producenta wag, w czasie ważenia pod wszystkimi kołami pojazdu lub zespołu pojazdów powinny być podłożone wagi lub wagi i podkładki wyrównawcze. Z instrukcji ważenia wag SAW wynika, że waga może pracować samodzielnie lub w parach i grupach od 4 do 6 wag w celu pomiaru, nacisku koła, nacisku na oś, na grupę osi lub pomiaru ciężaru samochodów ciężarowych oraz zestawów pojazdów. Przy tego rodzaju pomiarze, w żadnym razie nie zamieszczono ograniczenia co do liczby osi, które mogą być poddane takiemu ważeniu. Poza tym z instrukcji wynika, iż proces ważenia może być przeprowadzony na co najmniej dwa sposoby: jednoczesne ważenie wszystkich osi pojazdu, pod warunkiem, że wagi znajdują się jednocześnie pod wszystkimi kołami (i pod wszystkimi osiami) bądź ważenie etapami, w zależności od liczby osi pojazdu. W takim przypadku każda oś jest ważona osobno. Dwie wagi umieszczone są pod kołami aktualnie ważonej osi. Następnie zsumowanie nacisków tych osi daje nacisk na osie wielokrotne oraz rzeczywistą masę pojazdu. Taki sposób ważenia, zgodny z instrukcją producenta, stosuje Inspekcja podczas pomiarów masy całkowitej pojazdu oraz nacisków kół pojazdu. W niniejszej sprawie stwierdzono przekroczenie jedynie nacisku osi pojedynczej, zatem dywagacje strony na temat możliwości wyznaczania dmc nie mają znaczenia dla sprawy.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego – co się zmieni
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 141
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    06.11.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1091/25
    Czytaj więcej
    06.11.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1095/25
    Czytaj więcej
    06.11.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1092/25
    Czytaj więcej
    06.11.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1093/25
    Czytaj więcej
    23.10.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. II GSK 630/22
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. II GSK 944/23
    Czytaj więcej
    23.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. I GSK 990/22
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II GSK 2247/21
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II GSK 1408/25
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II GSK 1147/22
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II GSK 1084/25
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II GSK 244/22
    Czytaj więcej
    11.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2025 r., sygn. II GSK 327/22
    Czytaj więcej
    02.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 2 września 2025 r., sygn. II OSK 1134/25
    Czytaj więcej
    28.08.2025
    Postanowienie NSA z dnia 28 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 178/22
    Czytaj więcej
    20.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 1624/25
    Czytaj więcej
    07.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 164/22
    Czytaj więcej
    08.07.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. II GSK 2730/24
    Czytaj więcej
    03.07.2025 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. II GW 56/25
    Czytaj więcej
    03.07.2025
    Postanowienie NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. II GW 57/25
    Czytaj więcej
    03.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. II GSK 141/22
    Czytaj więcej
    03.07.2025 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. II GW 19/25
    Czytaj więcej
    26.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2025 r., sygn. II OSK 151/23
    Czytaj więcej
    26.06.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2025 r., sygn. II GSK 529/25
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.