Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2019 r., sygn. II GSK 5001/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna Protokolant Sylwia Koszewska po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 3135/15 w sprawie ze skargi M.S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 roku, nr [...]; 3. umarza postępowanie administracyjne; 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz M.S. 1600 (tysiąc sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 23 maja 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 3135/15 oddalił skargę M.S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu [...] kwietnia 2015 r. we Włocławku na drodze krajowej nr 62, po której dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi 10t, zatrzymano do kontroli pięcioosiowy pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki Daf o nr rej. [...] oraz trzyosiowej naczepy marki Krone o nr rej. [...]. Pojazdem kierował J.O., wykonujący przewóz drogowy na trasie Strzegom - Olsztyn na rzecz przedsiębiorstwa M.S. [...]. Ładunek w postaci kostki granitowej był umieszczony w 20 opakowaniach tzw. big-bag. Zgodnie z ustaleniami Inspekcji Transportu Drogowego, opisanymi w protokole kontroli, rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika samochodowego wynosił 10,35 t, a zatem przekraczał wartość dopuszczalną dla drogi, po której się poruszał, o 0,35 t, a jednocześnie nie przekraczał wartości przewidzianej dla dróg, po których mogą się poruszać pojazdy o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. Przekroczenie to stanowiło naruszenie dopuszczalnej wartości określonej w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 460, dalej: u.d.p.) oraz w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz. U. poz. 1061, dalej: rozporządzenie), wydanym na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 41 ust. 2 u.d.p.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty