08.05.2019 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 8 maja 2019 r., sygn. II GSK 1501/17

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek Protokolant Marta Wertelecka po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Łd 910/16 w sprawie ze skargi B. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 11 stycznia 2017 r. po rozpoznaniu skargi B. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 6 marca 2015 r. nr LVIII 1228/13 w przedmiocie zasad usytuowania na terenie Miasta Łodzi miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, stwierdził nieważność § 1 ust. 1 zaskarżonej uchwały oraz zasądził na rzecz skarżącego koszty postępowania.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.

W dniu 6 marca 2013 r. Rada Miejska w Łodzi, działając w oparciu o treść art. 18 ust. 2 pkt 5, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 153 ze zm., dalej u.s.g.) w zw. z art. 12 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012r., poz. 1356) podjęła uchwałę nr LVIII/1228/13 w sprawie zasad usytuowania na terenie Miasta Łodzi miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Skarżący B.S. w dniu [...] sierpnia 2016r. (data wpływu pisma do organu) wezwał Radę Miejską w Łodzi w trybie art. 101 ust. 1 u.s.g. do usunięcia naruszenia prawa, wskazując, że zaskarżona uchwała jest niezgodna z prawem, narusza jego interes prawny i uprawnienia wynikające z ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016r., poz. 1829), co uzasadnia konieczność jej wyeliminowania z obrotu prawnego. Odwołując się do treści § 1 ust. 1 uchwały podniósł, że uchwała nie precyzuje odległości jaka dzielić powinna punkty sprzedaży alkoholu od wskazywanych obiektów, ograniczając się jedynie do wskazania, że miejsca sprzedaży alkoholu nie mogą być usytuowane w najbliższej okolicy wymienionych obiektów, posługując się w tym zakresie pojęciem "najbliższa okolica" ze wskazaniem, iż należy je rozumieć w świetle przepisów ustawy antyalkoholowej. Tymczasem uchwała powinna wskazywać konkretną odległość punktu sprzedaży alkoholu od chronionych obiektów, jak również sposób mierzenia tej odległości. Jedynie bowiem odwołanie do obiektywnych, klarownych i weryfikowalnych mierników odległości zapewnia realizacje celu, jaki spełniać ma zarówno ustawa antyalkoholowa, jak i wydawane na jej podstawie uchwały. Posłużenie się natomiast niejasnym kryterium sprzyja nadużyciom i pozwala organowi na dowolne rozstrzygnięcie, nie zawsze odpowiednie do okoliczności sprawy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty