22.01.2019 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 166/17

Przywrócenie terminu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia WSA del. Wojciech Stachurski (sprawozdawca), Protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 14 września 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 46/16 w sprawie ze skargi P. K. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 21 grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do wniesienia odwołania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

Wyrokiem z dnia 14 września 2016 r., sygn. I SA/Lu 46/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę P. K. (dalej jako: "Skarżący") na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 21 grudnia 2015 r., nr [...], w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do wniesienia odwołania.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że w dniu 12 listopada 2015 r. pełnomocnik Skarżącego złożył do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie odwołanie od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w B. z dnia 10 lipca 2015 r. wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu. Złożenie odwołania z wnioskiem o przywrócenie terminu poprzedziło postępowanie w przedmiocie żądania uzupełnienia decyzji organu pierwszej instancji, zakończone ostatecznie postanowieniem doręczonym pełnomocnikowi strony w dniu 21 października 2015 r. W związku z tym termin do złożenia odwołania upływał z dniem 4 listopada 2015 r. We wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania pełnomocnik argumentował, że uchybienie terminu zostało spowodowane uszkodzeniem jego samochodu w miejscowości P. w dniu 2 listopada 2015 r. i pozostawieniem w nim do dnia 5 listopada 2015 r. dokumentów kancelaryjnych, w tym akt sprawy Skarżącego wraz ze sporządzonym odwołaniem od decyzji. O braku dokumentów pełnomocnik przypomniał sobie wieczorem 4 listopada 2015 r. Z uwagi na odległość pomiędzy miejscowościami i godziny otwarcia urzędu pocztowego w B., akta zostały odebrane wraz z samochodem w dniu 5 listopada 2015 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne