14.12.2018

Postanowienie NSA z dnia 14 grudnia 2018 r., sygn. I OSK 4239/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej F. z siedzibą w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 września 2018 r. sygn. akt IV SA/Wr 418/18 o odrzuceniu skargi F. z siedzibą w W. na zarządzenie Prezydenta Miasta L. z dnia [...] grudnia 2015 r. w przedmiocie rozstrzygnięcia otwartego konkursu na powierzenie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 28 września 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odrzucił skargę F. z siedzibą w W. na zarządzenie Prezydenta Miasta L. z dnia [...] grudnia 2015 r. w przedmiocie rozstrzygnięcia otwartego konkursu na powierzenie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej. Sąd I instancji uznał, że przedmiot skargi nie mieści się w żadnej z wymienionych w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm., dalej P.p.s.a.), kategorii aktów i czynności podlegających jurysdykcji sądów administracyjnych. Odwołując się do treści art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2030 ze zm., dalej u.n.p.p.) oraz art. 13, art. 15 ust. 2a, 2h i ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450 ze zm., dalej u.d.p.p.w.), WSA wskazał, że sprawa nie ma charakteru sprawy z zakresu administracji publicznej. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie zawiera bowiem przepisu, który stanowiłby podstawę materialnoprawną do wydawania w toku procedury konkursowej przez organ administracji publicznej ogłaszający konkurs, czy też powołaną przez niego komisję konkursową, decyzji administracyjnych czy też innych aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. Wskazana ustawa nie zawiera także przepisu szczególnego, w rozumieniu art. 3 § 3 P.p.s.a. przewidującego sądową kontrolę. Dodatkowo Sąd I instancji podkreślił, że wątpliwe pozostaje, czy rozstrzygnięcie wskazanego konkursu nastąpiło w formie wskazanego przez stronę zarządzenia Prezydenta L. z dnia 9 grudnia 2015 r. Jedynym bowiem dokumentem sygnowanym powyższą datą jest ogłoszenie wyników konkursu, którego dokonała jednak komisja konkursowa, a nie prezydent miasta. Nie był to zatem akt organu jednostki samorządu terytorialnego, a tylko taki akt - zgodnie z art. 3 pkt 2 pkt 6 P.p.s.a. - podlega kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne. Mając powyższe na uwadze Sąd I instancji odrzucił skargę na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 P.p.s.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty