Postanowienie NSA z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 3328/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Wojciech Mazur po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 2157/18 o odrzuceniu skargi [...] na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] lipca 2015 r., [...] w przedmiocie ustanowienia pomników przyrody postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) dalej: p.p.s.a., odrzucił skargę [...] (dalej: skarżący) na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] lipca 2015 r., nr [...] w przedmiocie ustanowienia pomników przyrody. Uznając skargę za niedopuszczalną Sąd wyjaśnił, że aczkolwiek złożenie skargi poprzedziło skierowanie dniu 10 maja 2018 r. do organu wezwania do usunięcie prawa, to jednak w związku z tym, że było to trzecie wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (poprzednio w sprawach o sygn. IV SA/Wa 453/16 i IV SA/Wa 480/17), to nie mogło otworzyć drogi do skutecznego złożenia kolejnej skargi skarżącego na przedmiotową uchwałę w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994), dalej: u.s.g. W postanowieniu z dnia 27 września 2017 r., sygn. II OZ 969/17, którym oddalono zażalenie skarżącej Spółki na postanowienie Sądu I instancji z dnia 20 marca 2017 r., sygn. IV SA/Wa 470/17 o odrzuceniu skargi, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że kolejna skarga tej Spółki na tę samą uchwałę, poprzedzona kolejnym wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa jest niedopuszczalna.
Wyjaśniając motywy rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny podał następnie, że w związku z nowelizacją ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy o samorządzie gminnym, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2017 r., aktualnie zgodnie z art. 53 p.p.s.a., skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (§1), jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4, wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności ( § 2). W przypadku innych aktów, jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi i nie stanowi inaczej, skargę można wnieść w każdym czasie (§2a). Natomiast art. 101 ust. 1 znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty