28.11.2018

Postanowienie NSA z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. II OZ 1220/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia H. Sp. z o.o. z siedzibą w E. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 maja 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 2154/17 odrzucające skargę w sprawie ze skargi H. Sp. z o.o. z siedzibą w E. na czynność Głównego Inspektora Sanitarnego w przedmiocie dokonania wpisu w rejestrze postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydanym na rozprawie postanowieniem z dnia 30 maja 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 2154/17, na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2017 poz. 1369 ze zm., dalej jako P.p.s.a.), odrzucił skargę H. Sp. z o.o. z siedzibą w E. na czynność Głównego Inspektora Sanitarnego polegającą na dokonaniu wpisu w rejestrze przez ten organ prowadzonym, dostępnym pod adresem http://rejestrzp.gis.gov.pl, w rubryce wynik postępowania, informacji o treści:

- "produkt nie powinien zostać wprowadzony do obrotu na terytorium rp" w odniesieniu do produktów skarżącej C., C., C., C., C., C.,

- "produkt nie powinien być wprowadzony na terytorium rp jako środek spozywczy" w odniesieniu do produktów skarżącej C. i C.,

zamiast umieszczenia w stosunku do tych produktów informacji, że zostały one zarejestrowane jako suplement diety.

Sąd przedstawił szczegółowo stan faktyczny sprawy z uwzględnieniem czynności podejmowanych przez organy administracji oraz pism kierowanych przez skarżącą w odpowiedzi na te czynności. Przedstawił stanowisko organu zawarte w odpowiedzi na skargę wskazujące na konieczność odrzucenia skargi z uwagi na przekroczenie terminu do jej wniesienia, kiedy to skarga była wnoszona z zastosowaniem trybu wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Organ w odpowiedzi na skargę zaznaczył, że nie udzielił odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa a zatem skargę należało wnieść w terminie 60 dni liczonych od wniesienia wezwania (art. 53 § 2 P.p.s.a.). Podkreślono, że wezwanie do usunięcia naruszenia prawa przysługuje konkretnemu podmiotowi jednokrotnie. Skarga wniesiona z naruszeniem tych zasad jest niedopuszczalna. Wskazano, że termin do wniesienia skargi przez skarżącą rozpoczął bieg 10 marca 2017 r., tj. w dniu nadania na poczcie pierwszych wezwań do usunięcia naruszenia prawa z dnia 9 marca 2017 r. (zgodnie z datą stempla pocztowego potwierdzenia nadania przesyłki poleconej nr [...] - koperta zbiorcza), a jako że 9 maja 2017 r. był ostatnim, sześćdziesiątym dniem na złożenie skargi do sądu administracyjnego, to skarżąca znacznie przekroczyła ustawowy termin, skoro wniosła skargę dopiero 14 sierpnia 2017 roku. W ocenie organu możliwe jest, że skarżąca liczyła na to, iż poprzednie wezwanie do usunięcia naruszenia prawa zostanie niezauważone przez organ jak i sąd, na wszelki wypadek nadała niniejszą skargę na poczcie dokładnie ostatniego, sześćdziesiątego dnia od nadania drugiego w kolejności wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 12 czerwca 2017 r., a nadanego 14 czerwca 2017 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp