Postanowienie NSA z dnia 9 maja 2018 r., sygn. I OSK 577/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 września 2017 roku sygn. akt III SA/Kr 1003/17 odrzucającego skargę A. K. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [...] maja 2017 roku nr [...] w przedmiocie propozycji określającej warunki zatrudnienia postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowieniem z dnia 14 września 2017 roku sygn. akt III SA/Kr 1003/17 na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017, poz. 1369 ze zm., dalej: p.p.s.a.) odrzucił skargę A. K. na pismo Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] maja 2017 roku nr [...] w przedmiocie propozycji określającej warunki zatrudnienia.
W ocenie Sądu I instancji w rozpoznawanej sprawie brak jest kognicji sądu administracyjnego. Powołując się na treść art. 169 ustawy z dnia 16 listopada 2016 roku - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1948 ze zm., dalej: przepisy wprowadzające), Sąd stanął na stanowisku, że tryb odwoławczy oraz prawo do skargi do sądu administracyjnego został przewidziany jedynie w razie przedstawienia funkcjonariuszowi propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej. Wskazał, że stan faktyczny sprawy nie pokrywa się z hipotezą art. 169 przepisów wprowadzających, gdyż skarżący, jako funkcjonariusz celny, otrzymał propozycję zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej (nie służby), zatem na gruncie powołanej ustawy nie jest przewidziany dla niego tryb odwoławczy. Sąd dodał, że objęta skargą propozycja warunków zatrudnienia nie posiada cech decyzji administracyjnej, w szczególności została przedstawiona w ramach wewnętrznych stosunków służbowych i pozostawiała zakres uznania co do jej przyjęcia lub odrzucenia, ze skutkami opisanymi w przepisach wprowadzających. Zdaniem Sądu ta cecha zaskarżonej propozycji przesądza o niezakwalifikowaniu jej również do czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podlegających kontroli sądu administracyjnego z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Sąd podkreślił, że zaskarżona propozycja nie rozstrzyga niczego w sposób władczy, proponuje jedynie nowe warunki zatrudnienia, w tym stanowiska służbowego oraz wynagrodzenia. Nie kształtuje sama w sobie jakiegokolwiek stosunku pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty