Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606718)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88756)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    10.04.2018 Obrót gospodarczy

    Postanowienie NSA z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 70/18

    Odrzucenie skargi

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Borowiec po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 października 2017 r. sygn. akt II SA/Rz 930/17 o odrzuceniu skargi P.J. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 19 maja 2017 r. w przedmiocie propozycji zatrudnienia postanawia oddalić skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie postanowieniem z dnia 26 października 2017 r. sygn. akt II SA/Rz 930/17 odrzucił skargę P.J. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 19 maja 2017 r. w przedmiocie propozycji zatrudnienia.

    W uzasadnieniu postanowienia podał, że w niniejszej sprawie skarżący przedmiotem zaskarżenia uczynił propozycję zatrudnienia, złożoną mu, jako funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej, w oparciu o art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm., dalej w skrócie "ustawa Przepisy wprowadzające"). Powyższa propozycja została przez skarżącego przyjęta i w związku z tym, na podstawie art. 171 ust. 1 w/w ustawy, z dniem w niej określonym dotychczasowy stosunek służbowy w Służbie Celnej uległ z mocy prawa przekształceniu w stosunek pracy, którego warunki określiła propozycja.

    W ocenie skarżącego, złożoną mu przez organ administracji skarbowej propozycję zatrudnienia należy zakwalifikować jako podlegający zaskarżeniu do sądu administracyjnego akt lub czynność, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej w skrócie "P.p.s.a.").

    Sąd pierwszej instancji stwierdził, że stanowisko skarżącego jest błędne i nie może prowadzić do merytorycznego rozpoznania "sprawy skargi". Właściwy organ administracji skarbowej w wykonaniu ustawowej kompetencji podjął określoną czynność prawną polegającą na złożeniu dotychczasowemu funkcjonariuszowi celnemu zatrudnionemu na podstawie stosunku służbowego (od dnia 1 marca 2017 r. będącemu już jednak funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej, zgodnie z art. 165 ust. 3 ustawy Przepisy wprowadzające) pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia (art. 165 ust. 7 ustawy Przepisy wprowadzające) w korpusie służby cywilnej administracji skarbowej. Przedmiotowa czynność nie spełniała jednak warunków określonych w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. Można wprawdzie podjąć próbę zakwalifikowania tej czynności jako dotyczącej trwającego jeszcze stosunku służbowego, to jednak zauważyć należy, iż nie konkretyzuje ona wynikających z przepisów praw i obowiązków administracyjnoprawnych. Czynność ta jest swoistą czynnością przygotowawczą, która dopiero zmierza do przekształcenia istniejącego stosunku służbowego w stosunek pracy w służbie cywilnej, względnie w inny stosunek służbowy (w razie przyjęcia propozycji nowego zatrudnienia lub służby) albo do zakończenia tego stosunku w drodze jego wygaśnięcia z mocy prawa (w razie odmowy przyjęcia propozycji lub niezłożenia oświadczenia o przyjęciu propozycji). Nie można zatem twierdzić, że bezpośrednio dotyczy ona praw i obowiązków administracyjnoprawnych, gdyż te - wchodząc w skład dotychczasowego stosunku służbowego - zostają bezpośrednio poddane ukształtowaniu z mocy prawa albo w wyniku przyjęcia propozycji (art. 171 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające), albo w wyniku jej odrzucenia (art. 170 ust. 1-3 ustawy Przepisy wprowadzające).

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej Art./§ 165 170 171
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.