Wyrok NSA z dnia 24 października 2018 r., sygn. I OSK 1019/18
Prawo miejscowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Zgierski Sędziowie Sędzia NSA Jolanta Sikorska (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 24 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 września 2017 r., sygn. akt III SA/Kr 636/17 w sprawie ze skargi A. K. na § 16 ust. 3 i § 27 ust. 3 i 7 uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 8 lipca 2015 r., nr XXI/340/15 w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia od A. K. na rzecz Rady Miasta Krakowa kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 września 2017 r., sygn. akt III SA/Kr 636/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę A. K. na § 16 ust. 3 i § 27 ust. 3 i 7 uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 8 lipca 2015 r., nr XXI/340/15, w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Rada Miasta Krakowa podjęła w dniu 8 lipca 2015 r. uchwałę nr XXI/340/15 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.
Pismem z 11 kwietnia 2017 r. A. K., w związku z ww. uchwałą, wezwała Radę Miasta Krakowa do usunięcia naruszenia prawa, które pozostało bez odpowiedzi. Następnie 31 maja 2017 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniosła skargę na powyższą uchwałę, wskazując na przekroczenie przez Radę Miasta Krakowa kompetencji uchwałodawczych w zakresie wprowadzenia normy prawnej określonej w § 16 ust. 3 w zw. z § 27 ust. 3 uchwały. Jej zdaniem powyższa norma uzależnia zawarcie umowy najmu (przywrócenie umowy najmu) od spłaty zadłużenia w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały i powoduje nieuzasadnione wdrożenie dodatkowych i nieprzewidzianych ustawowo kryteriów przyznania lokalu z zasobów gminy w oparciu o zdolność finansową lokatora do spłaty zadłużenia i nie bierze pod uwagę jego sytuacji życiowej i finansowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty