Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2018 r., sygn. I OSK 40/17
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rzecznika Praw Obywatelskich od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 października 2016 r. sygn. akt VIII SA/Wa 21/16 w sprawie ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Miejskiej w R. z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości opłat za parkowanie i sposobu pobierania opłat uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność § 4 ust. 4 Regulaminu Funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) stanowiącego załącznik nr [...] do Uchwały Rady Miejskiej w R. z dnia [...] września 2012 r. nr [...].
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 6 października 2016 r. sygn. akt VIII SA/Wa 21/16 oddalił skargę Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Miejskiej w R. z [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości opłat za parkowanie i sposobu pobierania opłat.
W uzasadnieniu Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Rada Miejska w R., działając na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 13b i art. 13f ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. poz.115 ze zm.), powoływanej dalej jako "ustawa o drogach publicznych", w dniu [...] września 2012 r. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.
Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie z [...] listopada 2015 r. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na § 4 ust. 4 Regulaminu funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, stanowiącego załącznik nr [...] do ww. uchwały Nr [...]. Uchwale w zaskarżonym zakresie zarzucił naruszenie art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 13b ust. 4 pkt 3 i art. 13f ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Wniósł o stwierdzenie nieważności tego przepisu. W uzasadnieniu skargi wskazał, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu Funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, opłatę za parkowanie wnosi się przez nabycie ważnego biletu kontrolnego z jednoznacznie określonym czasem parkowania, abonamentu, karty opłaty ryczałtowej oraz za pomocą telefonu komórkowego. Bilet kontrolny, abonament, kartę opłaty ryczałtowej, kartę parkingową należy umieścić za przednią szybą, wewnątrz pojazdu samochodowego w sposób umożliwiający ich odczytanie z zewnątrz oraz sprawdzić ich widoczność z zewnątrz w zaparkowanym pojeździe (§ 3 ust. 2 Regulaminu). Niezastosowanie się do obowiązku umieszczenia dowodu opłaty parkingowej za szybą pojazdu w miejscu widocznym jest traktowane na równi z nieuiszczeniem tej opłaty. Stosownie bowiem do § 4 ust. 4 Regulaminu, nieumieszczenie biletu kontrolnego, karty parkingowej, abonamentu i karty opłaty ryczałtowej wewnątrz pojazdu za przednia szybą, tak, aby był on całkowicie widoczny z zewnątrz, jest równoznaczne z brakiem wniesienia opłaty za parkowanie. Powołując się na art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o drogach publicznych wskazał, że zarząd drogi jest uprawniony do poboru opłaty dodatkowej wyłącznie w przypadku stwierdzenia, że kierowca nie uiścił opłaty za parkowanie. Tymczasem w § 4 ust. 4 Regulaminu Funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, Rada Miejska w R. wykreowała dodatkową sytuację, w której po stronie użytkownika pojazdu parkującego w strefie płatnego parkowania powstaje obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej. Powyższa regulacja zrównuje bowiem brak umieszczenia dowodu opłaty parkingowej (biletu kontrolnego, abonamentu, karty opłaty ryczałtowej) z nieuiszczeniem opłaty parkingowej, które obwarowane jest opłatą dodatkową. W ocenie skarżącego, powoduje to powstanie po stronie kierowcy obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej także w sytuacji, gdy w rzeczywistości wniósł on opłatę za parkowanie, jednak nie pozostawił biletu kontrolnego, abonamentu, karty opłaty ryczałtowej za szybą pojazdu lub umieścił dowód wniesienia opłaty parkingowej za szybą pojazdu, lecz w miejscu niewidocznym lub w sposób uniemożliwiający odczytanie z zewnątrz.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty