Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 35/17
Inspekcja sanitarna
Dnia 4 grudnia 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Marcin Kamiński Protokolant: starszy inspektor sądowy Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w W. obecnie A. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 września 2016 r. sygn. akt II SA/Bk 105/16 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w W. na zarządzenie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ochrony środowiska oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 14 września 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę A. sp. z o.o. sp. k. w W. (dalej: Spółka) na zarządzenie pokontrolne Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z [...] sierpnia 2015 r. w przedmiocie ochrony środowiska.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w zakładzie Spółki - [...] - w dniach 18 kwietnia - 16 lipca 2015 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku przeprowadzili kontrolę. Na skutek jej ustaleń Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Białymstoku zarządzeniem pokontrolnym z [...] sierpnia 2015 r. zarządził: eksploatację urządzeń i instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wyłącznie w przypadku, kiedy będą one spełniały wszystkie wymagania ochrony środowiska (pkt 1) oraz monitorowanie składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w zakresie i z częstotliwością określoną w obowiązujących przepisach prawa (pkt 2).
W uzasadnieniu zarządzenia pokontrolnego organ wyjaśnił, że inwestycja polegająca na budowie zakładu zagospodarowania odpadów, spełniającego wymagania niezbędne do uznania go za RIPOK, nie została w pełni zrealizowana. Założenia całej instalacji zostały określone w Planie Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego na lata 2012-2017 zatwierdzonego uchwałą nr XX/233/12 Sejmiku Województwa Podlaskiego z 21 czerwca 2012 r. Spółka uzyskała decyzję Burmistrza Sokółki z 18 października 2011 r., o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia i decyzję Starosty Sokolskiego z [...] kwietnia 2012 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę. Spółka eksploatowała wyłącznie kwaterę do składowania odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, która nie została wyposażona we wszystkie wymagane instalacje i urządzenia. Do użytkowania została przekazana tylko część instalacji. Pozostała część instalacji określona w planie oraz powyższych decyzjach, która miała wchodzić w skład zakładu zagospodarowania odpadów i być eksploatowana po wybudowaniu, nie została wykonana. Eksploatowana była wyłącznie kwatera do składowania odpadów, która jako instalacja przeznaczona do przetwarzania odpadów w procesie unieszkodliwiania odpadów, nie spełniała wszystkich wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz.U. z 2013 r. poz. 523). Ponadto eksploatowana przez Spółkę instalacja do składowania odpadów balastowych, nie została wyposażona we wszystkie wymagane instalacje i urządzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty