Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606712)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88745)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35840)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    20.11.2018

    Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. I OSK 215/17

    Zgodnie z art. 21 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (dalej: ustawa o NCN) Rada NCN jest uprawniona do określenia w regulaminie szczegółowych zasad przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Centrum, przy uwzględnieniu zasad przejrzystości procedur konkursowych oraz procedur wyłaniania ekspertów. Ustawodawca zezwolił zatem podmiotowi państwowemu, jakim jest Rada NCN, na ustalenie prawnych ram pozwalających na przeprowadzenie konkursu na otrzymywane przez zainteresowanych granty i stypendia. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ww. ustawy do zadań NCN należy przede wszystkim finansowanie badań naukowych ze środków publicznych. Oczywiste jest, że finansowanie takich badań powinno odbywać się zgodnie z przejrzystą procedurą dostosowaną do charakteru potrzeb społeczno-gospodarczych związanych z aktualnym rozwojem Polski. Stąd Rada NCN uchwala dla poszczególnych rodzajów badań regulaminy konkursowe dostosowane do charakteru wyzwań naukowych, jakie mają być przedmiotem badań. Procedura i dokumentacja konkursowa uchwalana w ramach regulaminów przeprowadzania konkursów ustalanych przez Radę NCN nie ma waloru źródła powszechnie obowiązującego prawa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Konstytucji RP. Niemniej w następstwie przystąpienia zainteresowanego do określonego konkursu Regulamin konkursu staje się prawem w relacjach pomiędzy podmiotem przeprowadzającym konkurs a uczestnikiem konkursu. Regulamin konkursu nie może być sprzeczny z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa powszechnego. Nie jest sprzeczny z powszechnie obowiązującym prawem przepis § 17 pkt 6 Regulaminu, wedle którego jedną z zasad pracy Zespołu Ekspertów jest to, że wniosek, który uzyska uzgodnione stanowisko Zespołu Ekspertów o przyznaniu oceny punktowej zero w którymkolwiek kryterium podlegającym ocenie, nie może zostać zakwalifikowany do finansowania. Oczywiste jest bowiem, że wniosek, który nie odpowiada warunkom konkursu, nie może być finansowany ze środków publicznych. Z kolei zainteresowany, przystępując do postępowania konkursowego, powinien tak sporządzić wniosek, aby odpowiadał on warunkom formalnym konkursu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.