Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2018 r., sygn. I OSK 1930/16
Ewidencja gruntów
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Mirosław Wincenciak (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 4 kwietnia 2016 r. sygn. akt II SA/Ke 1175/15 w sprawie ze skargi [...] Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w [...] na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w [...] z dnia [...] listopada 2015 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wprowadzenia zmiany w rejestrze gruntów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SA/Ke 1175/15 po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w [...] na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w [...] z dnia [...] listopada 2015 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy wprowadzenia zmiany w rejestrze gruntów, oddalił skargę. U podstaw rozstrzygnięcia Sądu I instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w [...], dalej jako "WINGK" decyzją z dnia [...] listopada 2015 r., po rozpatrzeniu odwołania [...] Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w [...], dalej jako "ZMUW", od decyzji Starosty [...], dalej również jako "Starosta", z dnia [...] maja 2015 r., odmawiającej wprowadzenia zmiany w rejestrze gruntów polegającej na wykreśleniu ZMUW jako władającego działkami nr [...] i [...] położonymi w obrębie [...] - M., gmina S., uchylił zaskarżoną decyzję i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że ZMUW wnioskiem z 25 czerwca 2014 r. zwrócił się o wprowadzenie zmiany w rejestrze gruntów polegającej na wykreśleniu go jako władającego ww. działkami nr [...] i [...]. Starosta decyzją z dnia [...] maja 2015 r. odmówił jednak wprowadzenia takiej zmiany wywodząc, że wnioskodawca nie przedstawił jednoznacznej dokumentacji, która by to uzasadniała. W odwołaniu ZMUW podniósł, że jego wniosek zawierał jedynie żądanie usunięcia błędnego wpisu dotyczącego podmiotu, gdyż wpis istniejący zawiera dane oczywiście błędne oraz został dokonany niezgodnie ze stanem faktycznym i prawnym. Wynikający bowiem ze statutu ZMUW status prawny tej wojewódzkiej jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej, nie pozwala na ustalenie, że podmiot ten może władać nieruchomościami Skarbu Państwa pod jakimkolwiek tytułem. Wyraził też pogląd, że w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 9 ust. 1 pkt 1 c, 11 ust. 1 pkt 4 i art. 14 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. 2001 nr 115 poz. 1229 ze zm.), dalej jako "u.p.w.".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty