17.10.2018

Wyrok NSA z dnia 17 października 2018 r., sygn. II OSK 2584/16

Czystość i porządek

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 17 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej O. Spółdzielni Mieszkaniowej w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 14 lipca 2016 r. sygn. akt II SA/Ol 597/16 w sprawie ze skargi O. Spółdzielni Mieszkaniowej w O. na uchwałę Rady Miasta O. z dnia 28 października 2015 r. nr ... w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. uchyla zaskarżony wyrok w części oddalającej skargę obejmującej § 2 pkt 8 oraz § 9 ust. 2 w zakresie słów "oraz możliwie najbardziej zgniecione" i w tym zakresie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2. oddala skargę kasacyjną w pozostałym zakresie; 3. zasądza od Miasta O. na rzecz O. Spółdzielni Mieszkaniowej w O. kwotę 800 (osiemset) złotych tytułem zwrotu części kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 lipca 2016 r. sygn. akt II SA/Ol 597/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę O. Spółdzielni Mieszkaniowej w O. na uchwałę Rady Miasta O. z dnia 28 października 2015 r. nr ... w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

W dniu 28 października 2015 r. Rada Miasta O. podjęła uchwałę nr ... w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy O. (Dz. Urzęd. Woj. W. z 2015 r. poz. ...), zwanej dalej w skrócie "Regulaminem lub uchwałą". Uchwałę tę podjęto na podstawie art. 4 ust 1, ust. 2 pkt 1-8 i ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie u.c.p.g.

Na powyższą uchwałę skargę wniosła Spółdzielnia zarzucając rażące naruszenie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy o odpadach oraz Konstytucji RP poprzez: 1) wprowadzenie nieznanego ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach pojęcia lokalnych punktów odbioru selektywnego, co w konsekwencji doprowadziło do ustawienia pojemników na selektywną zbiórkę odpadów wyłącznie w tych miejscach, podczas gdy zgodnie z u.c.p.g. pojemniki winny być ustawione na każdej nieruchomości (§ 2 pkt 8 Regulaminu); 2) nałożenie obowiązków do których rada miasta nie była upoważniona, w tym zobowiązanie do zgniatania odpadów (§ 9 ust. 2 Regulaminu); 3) brak uregulowania w Regulaminie obowiązku prezydenta do sporządzania oraz publikowania w sposób ogólnodostępny co najmniej raz na pół roku rozliczenia dotyczącego gospodarowania odpadami komunalnymi, a także wskazywania poziomu odzysku z segregacji, jaki osiąga gmina; 4) nałożenie obowiązku deratyzacji jedynie w odniesieniu do obszarów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, pomijając obszary zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (§ 20 Regulaminu).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty