Wyrok NSA z dnia 23 października 2018 r., sygn. I OSK 1784/18
Przepis art. 30 ust. 1 i art. 31 u.s.g. oraz art. 10 ust. 1 pkt 1 i art. 44 ust. 1 i 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ani wszystkie one łącznie nie stanowią delegacji ustawowej dla wójta do wydania aktu generalnego w przedmiocie wskazania miejsca realizacji obowiązku szkolnego uczniom, którzy w roku szkolnym 2016/2017 uczęszczali do klasy V szkoły podstawowej. Przepisy te nie stanowią upoważnienia ustawowego bez względu na sytuację konkretnej szkoły, jak i bez względu na to, czy w rzeczywistości istnieje inny organ upoważniony przez ustawę do wydawania takich przepisów.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Tomasz Grossmann Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 23 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 lutego 2018 r. sygn. akt IV SA/Wr 687/17 w sprawie ze skargi Gminy Z. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie wskazania miejsca realizacji obowiązku szkolnego uczniom oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, wyrokiem z 15 lutego 2018 r., IV SA/Wr 687/17 oddalił skargę Gminy Z. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D., z [...] października 2017 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie wskazania miejsca realizacji obowiązku szkolnego. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że przedmiotem skargi jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D., który stwierdził nieważność zarządzenia Wójta Gminy Z. z [...] sierpnia 2017 r., nr [...] w sprawie wskazania miejsca realizacji obowiązku szkolnego uczniom, którzy w roku szkolnym 2016/2017 uczęszczali do klasy V SP w T. w SP w J. Kwestię podejmowania rozstrzygnięć nadzorczych przez Wojewodę D., jako organ nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, normuje rozdział 10 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm., dalej: "u.s.g."). Zgodnie z art. 85, taki nadzór sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. W myśl art. 91 ust. 1 u.s.g. uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90 u.s.g. Z akt sprawy wynika, że termin ten został zachowany, skoro sporne zarządzenie zostało przedłożone organowi nadzoru w 22 września 2017 r., a rozstrzygnięcie wydano [...] października 2017 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty