Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    08.10.2018

    Wyrok NSA z dnia 8 października 2018 r., sygn. I OSK 2495/16

    Inne

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 25 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 484/16 w sprawie ze skargi K. D. na postanowienie Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2) zasądza od K. D. na rzecz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego kwotę 460 (słownie: czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 czerwca 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 484/16 po rozpoznaniu sprawy ze skargi K.D. na postanowienie Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, uchylił zaskarżone postanowienie (pkt 1); zasądził od Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego na rzecz K.D. kwotę 497 złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).

    Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

    Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego postanowieniem z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...], na podstawie art. 134 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej w skrócie "K.p.a."), stwierdził niedopuszczalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w przedmiocie odwołania K.D. z oddelegowania do [...].

    W uzasadnieniu postanowienia podał, że Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego pismem z dnia 16 grudnia 2015 r. nr [...], na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie oddelegowania funkcjonariusza Służby Kontrwywiadu Wojskowego do wykonywania zadań służbowych poza Służbą Kontrwywiadu Wojskowego (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 1036, dalej w skrócie "rozporządzenie w sprawie oddelegowania"), odwołał K.D. z oddelegowania do [...], z uwagi na zagrożenie ujawnienia informacji niejawnych. Wskazał, że sprawa dotycząca odwołania z oddelegowania nie jest załatwiana w drodze postępowania administracyjnego, gdyż oddelegowanie i odwołanie z oddelegowania to dwie odrębne sprawy osobowe. Wykładnia językowa § 3 ust. 1 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 września 2006 r. w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 175, poz. 1294, dalej w skrócie "rozporządzenie do spraw osobowych") prowadzi do wniosku, że zamiarem ustawodawcy było ścisłe i enumeratywne wymienienie spraw osobowych podlegających załatwieniu w drodze administracyjnej, zaś w w/w katalogu nie ma w sprawy związanej z odwołaniem z oddelegowania. Powyższe potwierdza § 3 ust. 1 pkt 5 tego rozporządzenia, w którym wyraźnie oddzielono przypadek zawieszenia w czynnościach służbowych od sprawy uchylenia tego zawieszenia. Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, aby sprawa osobowa była załatwiona w drodze postępowania administracyjnego musi być nie tylko wymieniona w katalogu takich spraw, ale również podlegać załatwieniu w formie rozkazu personalnego. Zdaniem organu, odwołanie z oddelegowania jest aktem władczym o charakterze wewnętrznym, do którego nie mają zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Skoro powyższa czynność nie może zostać załatwiona w formie decyzji administracyjnej to w tym przedmiocie należało stwierdzić niedopuszczalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Praca zdalna w sferze budżetowej – dopuszczalność i zasady stosowania
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    10.02.2023
    Wyrok NSA z dnia 10 lutego 2023 r., sygn. III OSK 6627/21
    Czytaj więcej
    17.07.2018
    Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2018 r., sygn. I OSK 1972/16
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.