Wyrok NSA z dnia 17 października 2018 r., sygn. II OSK 2632/16
Administracyjne postępowanie
Dnia 17 października 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Małgorzata Jarecka (spr.) Protokolant: starszy inspektor sądowy Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 17 października 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1968/15 w sprawie ze skargi [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z dnia [...]czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zawieszenia działalności gastronomicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie kwotę 360 ( trzysta sześćdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 lipca 2016 r. sygn. VII SA/Wa 1968/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zawieszenia działalności gastronomicznej.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny dla m. st. Warszawy decyzją z [...] kwietnia 2015 r., działając na podstawie art. 1 pkt 6, art. 4 ust. 1 pkt 3a, art. 12 ust. 1 i art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 ze zm.), art. 59 ust. 1, art. 73 ust. 1 i art. 77 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 ze zm.), art. 10 ust. 2 lit. d, art. 54 ust. 1 rozporządzenia WE nr 882/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. U. UE L. 165 z 30.04.2004 r.), rozporządzenia WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L. 139 z 30.04.2004 r.), art. 44 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego / Rady, dyrektyw Komisji 2002/67'/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. U. UE L 304 z dnia 22 listopada 2011 r.), nakazał [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. zawiesić działalność gastronomiczną prowadzoną w barze gastronomicznym [...] do czasu: a) usunięcia uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli sanitarnej przeprowadzonej w dniu 27 kwietnia 2015 r.; b) zgłoszenia do organu usunięcia uchybień; c) przeprowadzenia kontroli sprawdzającej. Organ powyższemu rozstrzygnięciu nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Jego wydanie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny dla m. st. Warszawy uzasadnił ustaleniem, że w kontrolowanym lokalu stwierdzono, że: 1) działalność prowadzona jest niezgodnie z decyzją zatwierdzającą - rozszerzono działalność o przygotowywanie potraw (hamburgery, surówka colesław, lemoniada) w oparciu o warzywa i owoce (cytryny, pomarańcze, pomidory, cebula, marchew, kapusta biała, papryczka chili) oraz zioła (natka pietruszki, bazylia, kolendra, mięta) wymagające obróbki wstępnej brudnej; 2) mycie i czyszczenie warzyw, ziół i owoców odbywa się w aneksie kuchennym w zlewie do mycia sprzętu pomocniczego; 3) brudne są: aneks kuchenny, urządzenia chłodnicze, umywalka do mycia rąk, podłoga pod szafkami (bardzo), ściany, bardzo zakurzony przewód wentylacyjny nad okapem; 4) zlikwidowano aneks porządkowy, a sprzęt porządkowy i środki czystości przechowywane są w miejscach przypadkowych w aneksie kuchennym; 5) potrawy podawane są na drewnianych tacach wyłożonych papierem - mycie tac po konsumentach odbywa się w aneksie kuchennym; 6) przy umywalce do mycia rąk w aneksie kuchennym brak jest mydła w płynie; 7) brak rozdzielności przy przechowywaniu w urządzeniach chłodniczych (nieosłonięte półprodukty razem z artykułami w opakowaniach jednostkowych i surowcami - nieoczyszczona papryczka); 8) w aneksie kuchennym przetrzymywana jest mięta w doniczce z ziemią; 9) kelner pracuje w odzieży osobistej, w której w czasie pracy wychodzi na zewnątrz; 10) w barze jest tylko jedna toaleta, z której korzystają konsumenci i personel baru; 11) sprzęt pomocniczy jest niedokładnie myty, pozostaje oblepiony resztkami żywności; 12) drzwi do baru przez cały czas pozostają otwarte, w obiekcie latają muchy; 13) zlikwidowano aneks szatniowy, szafki odzieżowe ustawiono w magazynie, przy czym dostęp do szafek jest utrudniony, personel zostawia odzież wierzchnią w miejscach przypadkowych w magazynie, w magazynie jest bałagan - przechowywane są naczynia jednorazowe, nieoczyszczone warzywa i owoce, odzież wierzchnia personelu, artykuły spożywcze w opakowaniach, farby i pędzle, panuje bardzo nieprzyjemny zapach, występują ubytki w płytkach podłogowych i pęknięte płytki w magazynie; 14) w magazynie w temperaturze +23,2°C są przechowywane: ser wędzony, parmezan, jogurt grecki, napoczęte opakowanie mytego szpinaku określono w protokole jako "śmierdzące"; 15) w aneksie kuchennym kosz na odpady jest brudny, przepełniony i bez pokrywy; 16) brak jest opracowanego sposobu przekazywania konsumentom informacji o żywności - brak informacji dot. alergenów, osoby pracujące takich informacji nie potrafią udzielić; 17) brak dokumentacji lekarskiej w celu sanitarno-epidemiologicznych personelu; 18) okazano procedury GHM/GMP/HACCP nieadekwatne do wyposażenia baru i rodzaju działalności, okazano zapisy, np. z monitoringu temperatur w urządzeniach chłodniczych i tygodniowe check-listy nie wynikające z żadnych procedur. Kontrolowany podpisał protokół bez zastrzeżeń i nie wniósł żadnych uwag. Organ dodał, że warunkiem wznowienia działalności gastronomicznej w kontrolowanym barze jest usunięcie uchybień stwierdzonych w trakcie ww. kontroli oraz przeprowadzenie kontroli sprawdzającej. Ewentualne wznowienie działalności nastąpi wyłącznie w zakresie wynikającym z decyzji z dnia 6 marca 2014 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty