Wyrok NSA z dnia 25 września 2018 r., sygn. II OSK 16/18
Odpady
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Tomasz Zbrojewski sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 września 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 622/17 w sprawie ze skargi A. B. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 20 września 2017 r., sygn. IV SA/Wa 622/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji) po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 września 2017 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] grudnia 2016 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, oddalił skargę.
W skardze kasacyjnej A. B. reprezentowany przez r.pr. A.D. zaskarżył w całości wyrok Sądu I instancji.
Na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 p.p.s.a., jako podstawy kasacyjne wskazano:
I. naruszenie prawa materialnego poprzez wadliwe zastosowanie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny art. 151 p.p.s.a., pomimo, że istniały podstawy do zastosowania art. 145 § 1 pkt 1 lit. a p.p.s.a., polegające na:
1) zaakceptowaniu niewłaściwego zastosowania art. 4 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 ze zm., dalej: ustawa w zw. z § 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1923 ze zm.) zamiast art. 3 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, ze zm.) w zw. z załącznikiem nr 1 do ww. ustawy i zakwalifikowania materiału w postaci makulatury białej jako odpadu, pomimo, że makulatura biała nie mieści się w katalogu odpadów w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach w zw. z załącznikiem nr 1 do ww. ustawy, która miała zastosowanie do sytuacji przewozu makulatury w pojeździe skarżącego w dniu 1 marca 2012 r., tj. przed dniem wejścia w życie ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zatem należało przyjąć, że jej transport nie wymagał uzyskania zezwolenia, tym samym nie można nałożyć kary grzywny za transport ww. towaru bez zezwolenia,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty