Postanowienie NSA z dnia 21 listopada 2018 r., sygn. I OSK 3917/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Województwa Kujawsko - Pomorskiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 956/18 o odrzuceniu skargi Województwa Kujawsko - Pomorskiego na pismo Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń do protokołu kontroli postanawia: 1. sprostować z urzędu postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 956/18, w ten sposób, że w sentencji tego wyroku w wierszu siódmym od dołu usunąć sformułowanie "[...] listopada 2017 r., nr [...]" i wpisać "[...] stycznia 2018 r., nr [...]"; 2. oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę Województwa Kujawsko - Pomorskiego na pismo Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń do protokołu kontroli.
W uzasadnieniu wskazał, że zarówno w przepisach ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, jak i prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, brak jest odrębnej normy kompetencyjnej (czy ustawy szczególnej), w oparciu o którą sądy administracyjne byłyby uprawnione do rozpatrywania skarg na akty lub czynności związane z uprawnieniami kontrolnymi Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Stanowisko skarżącego, iż pismo z [...] stycznia 2018 r. odmawiające uwzględnienia zastrzeżeń do protokołu kontroli z [...] listopada 2017 r. podlega kognicji sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. - nie jest prawidłowe. Pismo to nie mieści się w katalogu prawnych form działania administracji publicznej wymienionych w ww. przepisie, gdyż nie rozstrzyga ono żadnej sprawy, ani nie kończy w inny sposób postępowania administracyjnego. Pismo to nie jest bowiem następstwem uprawnień kontrolnych realizowanych przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. Dopiero na skutek przeprowadzonej kontroli mogą zostać zainicjowane postępowania dyscyplinarne i karne. Na poparcie swojego stanowiska Sąd pierwszej instancji przytoczył orzeczenia sądów administracyjnych w podobnych sprawach. Zdaniem tego Sądu wniesienie skargi na pismo Centralnego Biura Antykorupcyjnego odmawiające uwzględnienia zastrzeżeń wniesionych do protokołu kontroli winno skutkować jej odrzuceniem - jako niedopuszczalnej, gdyż sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty