Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 2742/16
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Mirosław Wincenciak (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Adrian Wawer po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej H. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. akt II SA/Rz 808/16 w sprawie ze skargi H. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] grudnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej rozgraniczenia nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. akt II SA/Rz 808/16 oddalił skargę H.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...], z dnia [...] grudnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji. Powyższe rozstrzygnięcie zostało podjęte na tle następującego stanu faktycznego i prawnego sprawy.
Decyzją z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] Wójt Gminy [...] zatwierdził przebieg linii granicznych pomiędzy nieruchomościami położonymi w Z. oznaczonymi jako działki nr ewid. [...],[...],[...],[...],[...],[...], na odcinku oznaczonym na szkicu granicznym punktami nr [...], oraz między nieruchomościami oznaczonymi jako działki nr ewid. [...], [...],[...] i [...] na odcinku oznaczonym na szkicu granicznym punktami nr [...]. Rozstrzygnięcie to stało się ostateczne w dniu [...] kwietnia 2010 r.
W dniu 12 września 2013 r. H.P. - wnioskodawczyni rozgraniczenia i właścicielka działek nr ewid. [...] i [...] oraz współwłaścicielka działki [...], zwróciła się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] o stwierdzenie nieważności wskazanej wyżej decyzji Wójta Gminy [...]. Uzasadniając zgłoszone żądanie podniosła, że sporna decyzja została wydana z rażącym naruszeniem art. 33 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 520 z późn. zm.) - dalej jako "P.g.k." albo "ustawa". W świetle tej regulacji, organ jest bowiem uprawniony do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości wyłącznie na podstawie kryterium aktualnego stanu prawnego nieruchomości, gdyż na etapie postępowania administracyjnego nie jest dopuszczalne odwoływanie się do pozostałych kryteriów wskazanych w art. 153 K.c., tj. ostatniego spokojnego stanu posiadania. Jeżeli brak jest dokumentów pozwalających na jednoznaczne określenie przebiegu granic, zaś stanowiska stron co do jej przebiegu są sprzeczne, organ nie ma kompetencji do rozgraniczenia nieruchomości i powinien przekazać sprawę do rozpoznania sądowi powszechnemu. W opisywanej sprawie dane, którymi dysponował organ były niepełne i niewystarczające by móc stwierdzić, że przebieg granic jest bezsporny, a zatem że organ był uprawniony do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty