Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2018 r., sygn. I OSK 138/18
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Rudnicka, Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk, Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II SA/Kr 1044/17 w sprawie ze skargi P. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I OSK 138/18
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt II SA/Kr 1044/17 oddalił skargę P. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2017 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2017 r. znak [...] Prezydent Miasta [...] - po rozpatrzeniu wniosku P. C. - orzekł o odmowie udostępnienia informacji publicznej w postaci danych osobowych pracowników Urzędu Miasta [...], którym zostały wydane służbowe karty płatnicze, służące do płatności za usługi przewozu osób zamawianych za pomocą mobilnej aplikacji UBER oraz ich numerów.
W uzasadnieniu decyzji wyjaśniono, iż przedmiotowy wniosek jest związany z działalnością wnioskodawcy w zakresie usług przewozu osób za pośrednictwem aplikacji mobilnej UBER i zmierza do zablokowania możliwości dokonywania przez pracowników organu czynności kontrolnych, wobec osób świadczących nielegalne przewozy. Organ wskazał, że Pracownicy Urzędu Miasta [...], zachowując się jak zwykli klienci, w celu dokonania kontroli korzystali z odpłatnej usługi przejazdu pojazdami nielegalnych przewoźników. Aby dokonać takiej czynności kontroli, pracownik Urzędu Miasta [...] musiał w pierwszej kolejności założyć konto użytkownika w mobilnej aplikacji UBER, podając przy tym numer karty kredytowej, z której pobierane będą opłaty za przejazd. W ocenie organu, udostępnienie danych osobowych tych pracowników oraz numerów kart kredytowych spowodowałoby, że dokonywane kontrole byłyby iluzoryczne, bowiem znając dane osobowe zamawiającego usługę przewozową można z łatwością zidentyfikować, że jest to pracownik Urzędu Miasta [...]. Z uwagi na powyższe, dane pracowników organu, dokonujących czynności kontrolnych, oraz numery kart płatniczych, służących do płatności do płatności za usługi przewozu osób UBER, zostały objęte klauzulą niejawności "zastrzeżone", na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty