Wyrok NSA z dnia 14 marca 2018 r., sygn. I OSK 1148/16
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Adrian Wawer po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 779/15 w sprawie ze skargi J. M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 29 stycznia 2015 r., znak: ... w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. odstępuje od zasądzenia od J. M. na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 lutego 2016r., sygn. akt VII SA/Wa 779/15 w sprawie ze skargi J. M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 29 stycznia 2015 r. znak ... w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 listopada 2014 r.
Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zaskarżoną do Sądu I instancji decyzją, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, po rozpatrzeniu wniosku J. M. o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy własną decyzję z dnia 17 listopada 2014 r., odmawiającą wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr ... do działki nr ... położonej w m. M.
Organ wskazał, że droga krajowa nr ... na przedmiotowym odcinku została zakwalifikowana do dróg głównych (droga klasy G). Powołał przepis § 9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Wyjaśnił, że w odniesieniu do dróg krajowych przepisy szczególne stawiają surowe wymagania w zakresie warunków technicznych, tak aby była zapewniona płynność ruchu i bezpieczeństwo ich użytkowników. Dalej stwierdził, że względy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych przemawiają za tym, aby lokalizowanie zjazdów z takiej drogi miało miejsce tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy nie ma możliwości zapewnienia innego dojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty