16.01.2018

Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. I OSK 1547/17

Oświata

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 16 stycznia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy E. - Wójta Gminy E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 21 marca 2017 r. sygn. akt II SA/Ol 59/17 w sprawie ze skargi Gminy E. - Wójta Gminy E. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W. z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w S. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 21 marca 2017 r., II SA/Ol 59/17, oddalił skargę Gminy E. - Wójta Gminy E. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W. z [...] listopada 2016 r., nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w S. W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm., dalej jako: "u.s.o.") organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole, w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. W niniejszej sprawie organ prowadzący szkołę ogólnikowo jako powód odwołania uczestniczki ze stanowiska dyrektora z dniem [...] lipca 2016 r. wskazał pobyt jej na zwolnieniu lekarskim w wymiarze 19 dni w 2015 r. i 182 dni w 2016 r. Odwołał się przy tym do bliżej nieokreślonych zagrożeń związanych z długotrwałą absencją dyrektora szkoły, pomijając w ogóle wykazanie, czy przebywanie uczestniczki na zwolnieniu lekarskim rzeczywiście spowodowało dezorganizację pracy szkoły, stanowiąc bezpośrednie zagrożenie dla dalszego jej funkcjonowania. Zastosowanie omawianego przepisu w "przypadkach szczególnie uzasadnionych", wymaga przyjęcia wykładni zawężającej do kwalifikowanych sytuacji, w których ze względu na stopień naruszeń obowiązków nie jest możliwe pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczych i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania wykonywania funkcji dyrektora z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego i dalszego funkcjonowania szkoły. Stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej kwestii jest jednolite - por. np. wyrok z 7 maja 2015 r., I OSK 2987/14, wyrok z 6 sierpnia 2015 r., I OSK 901/15, wyrok z 25 listopada 2015 r., I OSK 1942/15 oraz wyrok z 24 stycznia 2017 r., I OSK 2059/16. W tej sprawie nie wykazano zaś takiego rodzaju uchybień w wykonywaniu zadań przez uczestniczkę, które wymagałyby natychmiastowego odwołanie jej z funkcji dyrektora i to, jak słusznie dostrzegł Wojewoda, w okresie wakacyjnym, po zakończeniu roku szkolnego. Nie sposób zrozumieć, dlaczego organ prowadzący szkołę uznał za konieczne odwołanie uczestniczki ze skutkiem natychmiastowym, na trzy dni przed końcem zwolnienia lekarskiego, nie dając jej szansy powrotu na zajmowane dotychczas stanowisko. Zwłaszcza, że w dacie wydania zarządzenia organ nie miał podstaw do przyjęcia, że uczestniczka skorzysta z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia, co w istocie było z jej strony próbą obrony przed działaniami organu i nastąpiło już po wydaniu zarządzenia. Powoływanie się przez Wójta na długotrwałą absencję, nie mogło pomijać dotychczasowej oceny pracy uczestniczki i częstotliwości korzystania przez nią ze zwolnień lekarskich. Jak z akt postępowania nadzorczego, uczestniczka dysponuje 7-letnim stażem pracy na stanowisku dyrektora zespołu szkół i uprzednio otrzymała wyróżniającą ocenę na zajmowanym kierowniczym stanowisku, a nadto po raz pierwszy przebywała na dłuższym zwolnieniu lekarskim, którego zasadność nie budzi zastrzeżeń. Z zestawienia nieobecności uczestniczki w okresie od 1 września 2009 r. do 26 lipca 2016 r. wynika, że w latach 2009-2011 uczestniczka w ogóle nie przebywała na zwolnieniu lekarskim. W 2012 r. była nieobecna z tego tytułu przez 5 dni, w 2013 r. przez 3 dni, w 2014 r. nie odnotowano absencji, w 2015 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim w okresie od 1 grudnia 2015 r. do 19 grudnia 2015 r., zaś w roku 2016 r. od 30 stycznia 2016 r. do 29 lipca 2016 r. Dostrzec należy, że zwolnienie lekarskie z 2016 r. nie stanowi kontynuacji zwolnienia lekarskiego z 2015 r. Trudno więc przyjąć, aby uczestniczka nagminnie korzystała ze zwolnień lekarskich, czy nadużywała tego prawa. Poza tym w aktach sprawy znajduje się protokół nr [...] z posiedzenia Komisji Rady Gminy E. ds. Oświaty i Kultury z 18 maja 2016 r., w którym Dyrektor Zespołu Obsługi Szkół Gminy E. wyjaśniła, że wszystko jest pod kontrolą, szkoła realizuje swoje zadania, a zwolnienia lekarskie uczestniczki są legalne. Również przytoczone w skardze argumenty Sądu Rejonowego w E. potwierdzają, że pod nieobecność uczestniczki Zespół Szkół funkcjonował prawidłowo, także dzięki niej, która mimo przebywania na zwolnieniu lekarskim, zaangażowana była w prowadzenie szkoły, udzielając konsultacji osobom realizującym zadania w jej zastępstwie. W takim stanie rzeczy nie było podstaw do zastosowania wobec A. S. art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne