16.10.2018 Podatki

Wyrok NSA z dnia 16 października 2018 r., sygn. I GSK 797/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska- Florek Sędzia NSA Zofia Borowicz sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Ilona Szczepańska po rozpoznaniu w dniu 16 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 21 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 1041/15 w sprawie ze skargi G. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od G. C. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 21 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 1041/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę G. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. (dalej: Dyrektor IC lub organ odwoławczy) z [...] sierpnia 2015r. nr [...]. Decyzją tą została utrzymana w mocy decyzja Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie z [...] maja 2015r. określająca G. C. (dalej: podatnik bądź skarżący) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki [L.] rok produkcji: 2007, poj. silnika 3628 cm3 - w kwocie 24 272 zł.

Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia wskazano w szczególności art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1 i ust. 5, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, art. 105 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm., dalej: ustawa akcyzowa lub upa). Zasadniczym ustaleniem faktycznym było to, że podatnik w styczniu 2010r. dokonał na terytorium Niemiec zakupu wyżej opisanego pojazdu oraz przemieścił go na teren kraju, określając ten pojazd, zgodnie z zapisem w niemieckim dowodzie rejestracyjnym, jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Organy ustaliły jednak, że przedmiotowy samochód był samochodem osobowym, którego nabycie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego. Organ ustalenia te oparł w szczególności na informacji od przedstawiciela producenta, który poinformował, że przedmiotowy samochód był wyprodukowany i homologowany jako pojazd osobowy, terenowy, kategorii MIG z nadwoziem typu kombi. Samochód ten w procesie produkcji został wyposażony w 5 stałych miejsc do siedzenia, wliczając miejsce kierowcy - wszystkie wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Posiadał pełne przeszklenie tylne i boczne, nie posiadał przegrody stałej oddzielającej cześć bagażową od pasażerskiej. W tylnej części, za pierwszym rzędem siedzeń posiadał wyposażenie wnętrza typowe dla samochodów osobowych kombi. Organ zauważył, że w dacie zakupu przedmiotowego samochodu przez podatnika, w styczniu 2010 r. był on zarejestrowany jako samochód ciężarowy 2 -osobowy. W niemieckim dowodzie rejestracyjnym w uwagach dotyczących siedzeń i pasów zawarto zapis: punkty mocujące zaspawano, ściana dzieląca za siedzeniami. Pojazd ten został początkowo zarejestrowany w kraju jako pojazd ciężarowy. Jednak później dokonano w przedmiotowym pojeździe zmian polegających na demontażu kraty zabezpieczającej oraz zamontowaniu drugiego rzędu trzech siedzeń kompletne wyposażonych, co spowodowało uznanie pojazdu za osobowy w jego dokumentach rejestracyjnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty