Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. I GSK 1212/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz (spr.) Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 13 kwietnia 2016 r. sygn. akt I SA/Gd 164/16 w sprawie ze skargi P. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Gdyni z dnia (...) grudnia 2015 r. nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku na rzecz P. P. 5675 (pięć tysięcy sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 1170/15 oddalił skargę P. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia (...) grudnia 2015 r. nr (...)w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zaskarżoną decyzją z dnia (...) grudnia 2015 r. Dyrektor Izby Celnej w G. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Gdańsku z dnia 1 września 2015 r., określającą P. P.(dalej: skarżący) zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW X5 w wysokości 14.952 zł.
W uzasadnieniu Dyrektor Izby Celnej wskazał, że skarżący na podstawie umowy z dnia 25 września 2013 r. nabył samochód BMW X5 o nr nadwozia (...) za kwotę 19.000 Euro. W dniu 28 września 2013 r. zostało przeprowadzone badanie techniczne pojazdu. W zaświadczeniu uprawniony diagnosta wskazał, że przedmiotowy pojazd jest samochodem ciężarowym, podrodzaj VAN, wyposażonym w dwa miejsca siedzące. W dniu 03 października 2013 r. na wniosek strony, pojazd został zarejestrowany jako samochód ciężarowy.
Na podstawie dostępnych informacji ustalono, że samochód marki BMW X5 to średniej wielkości luksusowy crossover SUV (segment I premium) produkowany od 1999 roku. Pierwszy i największy model niemieckiej marki w tej klasie, określany przez samo BMW mianem auta typu SAV (Sport Activity Vehicle). Jego pierwsza generacja (typ E53) była spokrewniona pod względem technologicznym z modelami Land Rovera, który wówczas należał do BMW, zaś stylistycznie nawiązywał do BMW Serii 5.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty