Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2018 r., sygn. II GSK 2549/17
Ruch drogowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz (spr.) Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 2102/16 w sprawie ze skargi A. S.A. w S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. S.A. w S. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 3.600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 marca 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 2102/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. S.A. z siedzibą w S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drodze publicznej pojazdem nienormatywnym o wymiarach zewnętrznych, masie całkowitej i nacisku osi odpowiadającym zezwoleniu kategorii VII z naruszeniem zakazu przewozu ładunku innego niż niepodzielny.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że w dniu [...] września 2014 r. w miejscowości N. na drodze krajowej nr [...] o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej na drogę do 10 t zatrzymano do kontroli czteroosiowy zespół pojazdów, składający się z dwuosiowego samochodu ciężarowego oraz dwuosiowej przyczepy. Pojazdem był wykonywany przewóz drogowy na rzecz A. S.A. Podczas kontroli dokonano ważenia pojazdu na przystosowanym do tego stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi w T. przy użyciu przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II o numerach 856007 i 856008. W wyniku ważenia pojazdu stwierdzono (po odjęciu błędów pomiaru, tj. 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę), że nacisk pojedynczej osi napędowej wynosił 15,5 t, co stanowiło przekroczenie dopuszczalnej wartości o 5,5 t, tj. o 55% oraz że masa całkowita pojazdu wyniosła 37 t, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,0 t, tj. o 2,77%. Strefa ważenia - w tym wnęka pomiarowa - nie zawierała żadnych zanieczyszczeń.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty