Wyrok NSA z dnia 16 maja 2018 r., sygn. II GSK 87/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Społka A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 października 2017 r., sygn. akt II SA/Sz 800/17 w sprawie ze skargi Spółka A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia [..] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 12 października 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Spółki A (dalej: skarżąca lub spółka) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie (dalej: SKO lub organ odwoławczy) z dnia [...] maja 2017 r. nr [...]. Decyzją tą została utrzymana w mocy decyzja Prezydenta Miasta Szczecina z [...] marca 2017 r. o nałożeniu kary pieniężnej w kwocie 17 920 zł za zajęcie pasa drogowego drogi powiatowej [...] (działka dr, nr 4, obr.1033), pod reklamę o powierzchni 64 m2 (8 m x 8 m), w okresie od 12 maja 2016 r. do 8 czerwca 2016 r. Podstawę materialnoprawną decyzji stanowiły w szczególności przepisy art. 40 ust. 1, 2 pkt 3, art. 40 ust. 6, art. 40 ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 2016 poz. 1440 ze zm., dalej: udp). Decyzję wydano w oparciu o stan faktyczny sprowadzający się do tego, że spółka posiadała reklamę przymocowanej równolegle do ściany budynku, o powierzchni 64 m2, odstającą od elewacji o 15 cm w pasie drogowym. Ustalenia dokonano w oparciu o operat sporządzony przez geodetę na zlecenie organu.
Organ I instancji stwierdził, że w świetle przepisów § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. nr 140 poz. 1481), art. 4 pkt 1, art. 20 pkt 8, art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 udp i rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2016 poz. 124 ze zm.), przestrzeń pasa drogowego sięga do głębokości oraz na wysokość możliwości zlokalizowania w nim obiektów związanych z gospodarką drogową, ale również obiektów, urządzeń oraz reklam opisanych w art. 39 i art. 40 udp. Organ przyjął, że reklama umieszczona w polu widzenia użytkowników drogi znajduje się w pasie drogowym, natomiast "wysokość" jej umieszczenia zależy od możliwości technicznych i sposobu jej zamocowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty