20.12.2018 Podatki

Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. I FSK 177/17

Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Osial, po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w S. (obecnie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w S.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 992/16 w sprawie ze skargi A. sp. z o. o. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 10 stycznia 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2009 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie do ponownego rozpoznania, 2) zasądza od A. sp. z o. o. z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. kwotę 18.750 (słownie: osiemnaście tysięcy siedemset pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 10 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Sz 992/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie ("WSA") uchylił skierowaną do Skarżącej - A. sp. z o.o. w S. ("Spółka"), decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie ("Dyrektor IS") z 10 stycznia 2014 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w S. ("Dyrektor UKS") z 19 czerwca 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2009 r.

2. WSA przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.

2.1. Wskazaną wyżej decyzją z 10 stycznia 2014 r. Dyrektor IS utrzymał w mocy decyzję Dyrektora UKS określającą Spółce nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2009 r.

Podzielił stanowisko Dyrektora UKS, że faktury wystawione na rzecz Spółki tytułem dostaw złomu przez [...] nie odzwierciedlały faktycznie przeprowadzonych transakcji - miały jedynie charakter dokumentacyjny, a ich celem było zalegalizowanie złomu nieznanego pochodzenia, sprzedawanego następnie przez Spółkę (transakcji sprzedaży nie zakwestionowano). Zgodnie więc z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej "u.p.t.u.", faktury te nie stanowiły podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zdaniem Dyrektora IS całość materiału dowodowego, w szczególności zapłata gotówką znacznych kwot, brak dokumentów "kasa wypłaci", sprzeczne zeznania świadków, wystawianie faktur w imieniu kontrahentów bez stosownych upoważnień i nie informując właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zawarciu umowy w tym zakresie, brak weryfikacji dokumentów przedkładanych przez kontrahentów oraz żądania okazania przez dostawców zezwolenia na działalność związaną z obrotem odpadami i kontynuowanie współpracy z podmiotami nieprzestrzegającymi przepisów ustawy o odpadach, wskazuje co najmniej na brak staranności i przezorności Spółki przy zawieraniu transakcji w sytuacji powszechnej świadomości istnienia nieprawidłowości w obrocie złomem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne