Wyrok NSA z dnia 30 maja 2018 r., sygn. II FSK 1310/16
Zasada pierwszeństwa nie może być rozpatrywana en block w stosunku do wszystkich podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji, a skuteczność regulacji krajowych powinna zostać poddana analizie polegającej na przeprowadzeniu swoistego »testu zgodności« prawa krajowego z prawem unijnym. Dlatego też należy porównywać odrębnie sytuację każdego z podmiotów, który może zostać objęty zakresem zastosowania polskiej normy w kontekście jej zgodności z prawem unijnym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Krawczyk, Protokolant Agata Milewska, po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Gl 929/15 w sprawie ze skargi M. Sp. z o. o. Holding S.K.A. z siedzibą w K. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2015 r., nr [...] w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz M. Sp. z o. o. Holding S.K.A. z siedzibą w K. kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1.1. Wyrokiem z dnia 28 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 929/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. Holding S.K.A. w Katowicach uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2015 r. w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych.
1.2. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji przedstawione zostało zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca prowadzi działalność w formie SKA i rozważa zmianę formy prawnej poprzez przekształcenie SKA w spółkę komandytową. Przekształcenie zostanie dokonane zgodnie z przepisami tytułu IV działu III (art. 551 i nast.) ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm. - dalej zwana: "k.s.h."). Spółka przekształcona będzie kontynuować działalność SKA w oparciu o jej dotychczasowy majątek. W wyniku przekształcenia do spółki przekształconej nie przystąpią nowi wspólnicy, którzy na moment przekształcenia wnieśliby nowe wkłady. Również wspólnicy SKA (komplementariusz i akcjonariusz) na dzień przekształcenia nie będą wnosić do spółki przekształconej nowych wkładów lub dodatkowych składników majątkowych. W związku z tym na skutek przekształcenia nie dojdzie do zmiany osobowej po stronie wspólników, ani zmiany w zakresie wniesionych do spółki wkładów. Po przekształceniu spółka przekształcona będzie kontynuować dotychczasową działalność SKA. W związku z powyższym strona zadała pytanie, czy prawidłowe jest stanowisko, że przekształcenie SKA w spółkę komandytową nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ocenie Spółki, mając na uwadze przepisy Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. UE L 46/11 - dalej zwana: "Dyrektywa 2008/7") oraz poprzedzającej jej Dyrektywy Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. UE L 1969, nr 249, poz. 25 - dalej zwana: "Dyrektywa 69/335") SKA i spółka komandytowa powinny być traktowane jak spółki kapitałowe na potrzeby podatku od czynności cywilnoprawnych. Powinny one być opodatkowane tym podatkiem według tych samych zasad (z uwzględnieniem tych samych wyłączeń i zwolnień od podatku), które zostały przewidziane przez polskiego ustawodawcę dla spółek kapitałowych. Uzasadnia to stanowisko, że do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego znajduje zastosowanie wyłączenie podatkowe określone w art. 2 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010r., poz. 649 ze zm. , dalej zwana: "u.p.c.c.").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty