Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    30.05.2018 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 30 maja 2018 r., sygn. II FSK 3783/17

    Specyfika postępowania prowadzącego do wydania interpretacji indywidualnej polega na tym, że organ interpretacyjny wydający interpretację indywidualną nie może ingerować w stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, przedstawione przez wnioskodawcę, ani dokonywać własnych ustaleń co do tego stanu lub zdarzenia. Jego zadanie jest ograniczone do analizy okoliczności podanych w złożonym wniosku z punktu widzenia ich kwalifikacji podatkowej.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca) Sędzia NSA Bogdan Lubiński Sędzia del. WSA Paweł Dąbek po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej N. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1968/16 w sprawie ze skargi N. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) z dnia 4 marca 2016 r. nr IPPB4/4511-14/16-7/JK w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    1.1. Wyrokiem z dnia 21 czerwca 2017r., sygn. akt III SA/Wa 1968/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę N. sp. z o.o. w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 4 marca 2016 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

    1.2. Przedstawiając stan sprawy WSA w Warszawie wskazał, że Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie skutków podatkowych wydania osobom fizycznym upominków w ramach akcji promocyjno - reklamowej przedstawiła następujące zdarzenie przyszłe. Skarżąca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi marketingowo - reklamowe na rzecz swoich klientów, polegające m.in. na organizacji akcji marketingowych, mających na celu promocję oraz reklamę marki, jak również produktów klientów skarżącej. Akcje promocyjno - reklamowe realizowane są na zlecenie dużych podmiotów gospodarczych - klientów skarżącej, zaś podstawą ich realizacji jest każdorazowo zlecenie zawarte między skarżącą a kontrahentem oraz przygotowany przez Skarżącą regulamin określający prawa i obowiązki Skarżącej oraz uczestników akcji - osób fizycznych, konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.; zwanej dalej: "k.c."). Akcje promocyjno - reklamowe adresowane są do nieokreślonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana jest za pośrednictwem publicznego środka komunikacji- internetu. Skarżąca lub kontrahenci informują ponadto potencjalnych uczestników akcji promocyjno - reklamowych o ich organizacji za pośrednictwem reklam w telewizji lub komunikacji za pośrednictwem portalu Facebook, czy na dedykowanych produktach, których zakup uprawnia do udziału w akcji. Akcje promocyjno - reklamowe skierowane są do odbiorców towarów lub usług wprowadzanych na rynek pośrednio przez Kontrahentów Skarżącej. Akcje mają na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi oferowane pośrednio przez Kontrahentów, dlatego skarżąca, w ramach akcji promocyjno - reklamowych i w związku z promocją oraz reklamą kontrahenta wręcza uczestnikom drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), których wartość nie przekracza 200 zł brutto. Skarżąca, działając na zlecenie kontrahenta, działaniami w ramach akcji promocyjno - reklamowej udziela uczestnikom, którzy spełnili określony warunek (zakup produktu, legitymowanie się opakowaniem, rozwiązanie zadania) świadczeń w postaci drobnych upominków. W zakresie rozwiązania określonego zadania, akcje promocyjno - reklamowe, w związku z którymi uczestnikom wręczane są drobne upominki, polegają na: 1) zgłoszeniu kodu kreskowego z opakowania produktu zakupionego od osoby trzeciej, 2) wysłaniu opakowania po produkcie, zakupionego od osoby trzeciej, 3) rozwiązaniu zadania polegającego na przygotowaniu hasła reklamowego lub dokończeniu zdania, 4) zaprezentowaniu swoich zdolności artystycznych na zadany temat. Kontrahent nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży swoich towarów lub usług. Skarżąca wyjaśniła, że występuje w charakterze płatnika oraz jako organizator akcji promocyjno - reklamowych, we własnym imieniu przekazuje gadżety reklamowe i promocyjne. Cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją akcji promocyjno - reklamowych (w tym gadżetów promocyjnych) ponosi jej kontrahent. Skarżąca kieruje akcje promocyjno - reklamowe wyłącznie do konsumentów, tj. osób fizycznych w rozumieniu art. 221 k.c. Skarżąca oświadczyła jednocześnie, że nie jest w stanie zweryfikować, czy uczestnik przystępujący do akcji nie prowadzi działalności gospodarczej, natomiast istotne jest, że uczestnik przystępując do akcji poprzez zakup produktów lub usług, przedstawienie opakowania produktu Kontrahenta lub rozwiązanie zadania, nie dokonuje czynności w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Świadczenia w postaci gadżetów reklamowych i promocyjnych nie będą dokonywane na rzecz pracowników skarżącej, bądź kontrahentów lub osób pozostających ze skarżącą lub kontrahentem w stosunku cywilnoprawnym. Świadczenia w postaci gadżetów będą dokonywane jedynie na rzecz konsumentów z wyłączeniem z udziału w akcji i prawa do otrzymania upominku pracowników i współpracowników Skarżącej oraz Kontrahenta - stosowne postanowienia w tym zakresie znajdują się w regulaminie akcji. Przedstawiając opisane powyżej zdarzenie przyszłe skarżąca zadała następujące pytanie: czy wydanie przez nią konsumentom drobnych gadżetów reklamowych i promocyjnych w związku z organizowaną akcją promocyjno - reklamową, w której warunkiem udziału jest: zakup produktów lub usług, przedstawienie opakowania produktu Kontrahenta lub rozwiązanie zadania, a jednorazowa wartość gadżetu nie przekracza kwoty 200 zł brutto, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., zwanej dalej: "u.p.d.o.f.") i czy w związku z tym skarżąca jako płatnik będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wypłacenia go organowi podatkowemu? Strona skarżąca przedstawiając własne stanowisko wskazała, że jej zdaniem upominek otrzymany przez uczestnika w związku z organizowaną akcją promocyjno - reklamową o wartości nie przekraczającej 200 zł brutto powinien korzystać ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f. - jako wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., otrzymanych od świadczeniobiorcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, a w konsekwencji skarżąca jako organizator (płatnik) nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia podatku.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Indywidualne interpretacje podatkowe – zasady korzystania z ochrony i skutki zmiany interpretacji
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 14c
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    25.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.132.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    20.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.630.2025.1.AS
    Czytaj więcej
    03.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.315.2025.1.MD
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.262.2025.3.MD
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. II FSK 96/23
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. II FSK 132/23
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. II FSK 67/23
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III FSK 738/24
    Czytaj więcej
    24.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. II FSK 34/23
    Czytaj więcej
    24.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.67.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    23.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. II FSK 85/23
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I FSK 1886/22
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. II FSK 74/23
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II FSK 554/25
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II FSK 1516/22
    Czytaj więcej
    28.08.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.495.2025.2.PRM
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 58/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4017.5.2025.1.AW
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 24/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 11/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 371/24
    Czytaj więcej
    13.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 5/23
    Czytaj więcej
    13.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 13/23
    Czytaj więcej
    13.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 9/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.