08.12.2017

Postanowienie NSA z dnia 8 grudnia 2017 r., sygn. I OZ 1763/17

Skoro skuteczne usunięcie zagrożenia dla bezpieczeństwa, życia lub zdrowia ludzi (art. 31 ust.2 i art.38 Konstytucji), mogącego zaistnieć do czasu rozpoznania sprawy wskutek wstrzymania przez sąd administracyjny wykonania decyzji nakazującej usunięcie naturalnej przeszkody lotniczej, możliwe jest w oparciu o przepisy ustawy-Prawo lotnicze, to brak jest podstaw prawnych, aby z uwagi na nadrzędną ochronę tych wartości odmówić wstrzymania na podstawie art. 61 ust. 3 p.p.s.a. wykonania zaskarżonej do sądu administracyjnego decyzji, gdy wykonanie tej decyzji stwarza niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków.

Teza urzędowa

 

Dnia 8 grudnia 2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia P. - Nadleśnictwo K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2017 r. o sygn. akt VII SA/Wa 999/17 odmawiające wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi P. - Nadleśnictwo K. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 15 lutego 2017 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu usunięcia naturalnej przeszkody lotniczej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 15 lutego 2017 r. znak: [...].

Uzasadnienie

Strona skarżąca w skardze na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 15 lutego 2017 r. znak: [...] w przedmiocie nałożenia na władające nieruchomością P. - Nadleśnictwo K. nakazu usunięcia będącej zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego naturalnej przeszkody lotniczej obejmującej grupę drzew - zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu wniosku Nadleśnictwo wskazało, że obszar określony w zaskarżonej decyzji jako przeznaczony do wyrębu to drzewa w wieku 9 lat. Wiek rębności tych drzew został ustalony na 100-140 lat wobec czego strona skarżąca poniesie znaczne straty w związku z ich przedwczesnym wyrębem, które wyliczone jednorazowo wyniosą ok. 44 500 zł, w związku z czym zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody. Ponadto las ten stanowi miejsce wypoczynku i rekreacji, więc wycinka drzew i wyrządzona w ten sposób szkoda nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot świadczenia ani nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy jej pierwotnych cech.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty