11.07.2017

Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2017 r., sygn. II OSK 1310/17

Dla prowadzącego postępowanie organu administracji publicznej nie jest jasne, jaki organ miałby stwierdzać czy myjnia samochodowa stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi, nie oznacza jeszcze, iż błędna była ocena sądu I instancji wyrażona w kwestii bezczynności tego organu w rozpatrzeniu wniosku inwestora o ustalenie warunków zabudowy dla wskazanej inwestycji.

Teza od Redakcji

 

Dnia 11 lipca 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. NSA Andrzej Irla (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2017 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2016 r. sygn. akt IV SAB/Wa 257/16 w sprawie ze skargi G. B. na bezczynność Wójta Gminy [...] w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 23 września 2016 r. (sygn. akt IV SAB/Wa 257/16) po rozpoznaniu sprawy ze skargi G. B. na bezczynność Wójta Gminy [...] w przedmiocie rozpatrzenia wniosku, w pkt 1. wyroku zobowiązał Wójta Gminy [...] do rozpatrzenia, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, wniosku G. B. z dnia 19 lipca 2013 r. o ustalenie warunków zabudowy; w pkt 2. stwierdził, że Wójt Gminy [...] dopuścił się bezczynności w rozpatrzeniu powyższego wniosku i że bezczynność ta miała charakter rażący. Nadto, sąd I instancji zasądził na rzecz skarżącego koszty postępowania sądowego.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

W skardze do WSA w Warszawie G. B. zarzucił Wójtowi Gminy [...] bezczynność przy rozpatrywaniu jego wniosku z lipca 2013 r. o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie myjni samochodowej. Uzasadniając skargę podał, że wydawane przez Wójta kolejne negatywnie załatwiające jego sprawę orzeczenia, były uchylane przez organ odwoławczy. Podkreślił, że organ prowadzący jego postępowanie nie wykonał wytycznych zawartych w uzasadnieniu ostatniej, kasatoryjnej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, prawomocnym wyrokiem z dnia z 10 grudnia 2015 r. (sygn. akt IV SA/Wa 949/15) oddalił skargę na tę decyzję. W stadium postępowania sprzed wniesienia skargi na bezczynność, organ I instancji poinformował skarżącego o pozostawieniu jego sprawy bez rozpoznania (pismem z dnia 12 maja 2016 r.). Jednak - w ocenie skarżącego - wszelkie braki formalne żądana o ustalenie warunków zabudowy, zostały uzupełnione. Nie podjęto także nadal postępowania zawieszonego przez organ I. instancji. Skarżący zwrócił uwagę, że zawieszenie to nastąpiło jeszcze przed wydaniem przez Kolegium Odwoławcze decyzji kasatoryjnej. Nie ustalił też Wójt Gminy [...] stron postępowania. Wywodził skarżący, że Gmina [...], swoimi działaniami uniemożliwia realizację zamierzonego przedsięwzięcia, m.in. nakazując wykonanie przyłącza wodno-kanalizacyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne