Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 2226/15
Trzeba zwrócić uwagę, że w postępowaniu administracyjnym regułą jest gromadzenie dowodów przez organ administracji, co nie oznacza jednak, że strony postępowania są zwolnione od współdziałania z organem w zakresie zgłaszania wniosków dowodowych i przedstawiania własnej argumentacji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej H. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lutego 2015 r. sygn. akt I SA/Wa 2334/14 w sprawie ze skargi H. B. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 lutego 2015 r. sygn. akt I SA/Wa 2334/14, oddalił skargę Hi. B. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, po rozpatrzeniu odwołania H. B., decyzją z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] lipca 2012 r., nr [...] odmawiającą stwierdzenia, że nieruchomość objęta dawną księgą wieczystą K., tom II, karta 22 o pow. 181,1031 ha, położona w Gminie G., stanowiąca przed przejęciem na cele reformy rolnej własność J. B., nie podpadała pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e) dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13 ze zm. - dalej "dekret").
Minister stwierdził, że w stosunku do omawianego zespołu dworsko- folwarcznego, stanowiącego w istocie zespół folwarczno-parkowy Wojewoda Wielkopolski wykazał w sposób należyty, że zostały spełnione przesłanki do przejęcia na cele reformy rolnej. Jak bowiem wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego w skład majątku wchodziły budynki mające charakter ściśle rolniczy oraz budynek mieszkalny i park. W ocenie organu istotnym jest, iż niewielkich rozmiarów budynek mieszkalny znajdował się na jednym podwórzu z budynkami stricte rolniczymi, takimi jak obora, spichlerz, kuźnia, stodoła, sześciorak, stajnia, kurnik. Co więcej, dojazd do drogi z budynku mieszkalnego wymagał przejazdu przez część gospodarczą, bowiem brak było odrębnej bramy, stanowiącej wyjazd z części mieszkalnej. W tych okolicznościach organ uznał, że przyjąć należy, iż budynki znajdujące się na przedmiotowych parcelach spełniały w dominującej części funkcję rolniczą.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty