29.06.2017

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 109/17

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że użyte w ustawie pojęcie szczególnie uzasadnionych przypadków winno być rozumiane wąsko i oznaczać takie sytuacje, w których nie jest możliwe spełnianie przez nauczyciela funkcji kierowniczej, a konieczność natychmiastowego przerwania jego czynności zachodzi ze względu na zagrożenie interesu publicznego bo naruszenie prawa przez dyrektora jest na tyle istotne, iż nie pozwala na dalsze wykonywanie obowiązków przez daną osobę, a stwierdzone w jej pracy uchybienia mogą prowadzić do destabilizacji funkcjonowania szkoły.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia del. WSA Mirosław Wincenciak Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Powiatu W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 lipca 2016 r. sygn. akt IV SA/Wr 273/16 w sprawie ze skargi Powiatu W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Powiatu W. w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjnych w W. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 28 lipca 2016 r., IV SA/Wr 273/16 oddalił skargę Powiatu W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Powiatu W. w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjnych w W. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że uchwała o odwołaniu osoby ze stanowiska kierownika placówki oświatowej przez organ jednostki samorządu terytorialnego działający jako organ założycielski jest aktem z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.). Zatem, Wojewoda posiadał kompetencję do kontroli legalności uchwały z 14 sierpnia 2014 r. oraz uprawnienie do oceny, czy organ samorządu zastosował właściwą podstawę prawną i czy spełnione zostały przesłanki określone we wskazanym przez organ samorządu przepisie prawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne