Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 1917/16
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego przez zwrot "nie przekazuje", którym posłużył się ustawodawca, należy rozumieć sytuację, gdy przedsiębiorca nie kieruje odpadów do RIPOK, a zarazem gospodaruje odpadami w sposób naruszający przepisy prawa. W pojęciu "nie przekazania" zmieszanych odpadów komunalnych do RIPOK z całą pewnością mieścić się będzie przetrzymywanie tych odpadów (posługując się nomenklaturą ustawową – magazynowanie) w miejscu innym, aniżeli dopuszczalne, co skutkuje utrzymywaniem się stanu niezgodnego z prawem.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego [...] sp.k. w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 27 kwietnia 2016 r. sygn. akt II SA/Sz 1308/15 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego [...] sp.k. w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 kwietnia 2016 r., II SA/Sz 1308/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego [...] sp.k. w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie (zwanego dalej "Kolegium") z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Burmistrza Tychowa (zwanego dalej "Burmistrzem’ ) z dnia [...] lipca 2015 r., [..].
Przebieg postępowania, w ramach którego wydano wymienione wyżej decyzje, przedstawiał się następująco.
Wskazaną decyzją z dnia [...] lipca 2015 r. Burmistrz nałożył na przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, działającego pod nazwą Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego [...] sp.k. w C. (wcześniej spółka cywilna; dalej także jako "Przedsiębiorstwo"), karę pieniężną w łącznej wysokości 917 zł za nieprzekazanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych bezpośrednio do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, właściwej dla regionu ich wytworzenia. Organ stwierdził, że w dniu 5 maja 2015 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska poinformował go o naruszeniu przez Przedsiębiorstwo art. 9e ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2013 r., poz. 1399 ze zm. - dalej "u.u.cz.p.) i art. 20 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 r., poz. 21 ze zm. - dalej "u.o.") polegającym na przewiezieniu w I i II kwartale 2013 r. zmieszanych odpadów komunalnych zebranych z terenu gminy Tychowo do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w M., który położony jest na obszarze innego regionu gospodarki odpadami komunalnymi i nieprzekazaniu ich bezpośrednio do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów właściwej dla regionu koszalińskiego. W tym samym dniu pracownik organu przeprowadził na podstawie art. 9u u.u.cz.p. czynności kontrolne. Po przeanalizowaniu danych zawartych w kwartalnych sprawozdaniach podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości za 2013 r. organ uznał, że zaistniały przesłanki faktyczne i prawne do wszczęcia z urzędu, na podstawie art. 9zb ust. 1 u.u.cz.p. postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na Przedsiębiorstwo kary pieniężnej za nieprzekazanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty