Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2017 r., sygn. II GSK 2870/15
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Piotr Piertasz Sędzia del. WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "[A.]" Spółki z o.o. w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 3574/14 w sprawie ze skargi "[A.]" Spółki z o.o. w J. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "[A.]" Spółki z o.o. w J. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 1.800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 maja 2015r. sygn. akt VI SA/Wa 3574/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę "A" Sp. z o.o. z siedzibą w J. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2014r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że w dniu 9 grudnia 2013r. na drodze wojewódzkiej nr [..] w miejscowości [..] zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki Scania o nr rej[...] oraz trzyosiowej naczepy marki [...] o nr rej. [...]. Pojazdem tym kierował P.S., który wykonywał transport drogowy z ładunkiem granulatu w workach na rzecz "A" Sp. z o.o. z siedzibą w J.. Dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś na drodze krajowej nr "265" wynosi do 8t. W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na pojedynczej osi napędowej pojazdu o 4,2 t, tj. o 52,5 %. Kierowca nie okazał zezwolenia na przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym kategorii VII. Miejsce ważenia legitymuje się protokołem z pomiaru równości nawierzchni na stanowisku kontroli pojazdów. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu LP 600 o wskazanych numerach fabrycznych. Wagi te w dniu kontroli legitymowały się ważnymi świadectwami legalizacji. Dokumenty te zostały okazane kontrolowanemu przed dokonaniem ważenia. Kierowca został również poinformowany o sposobie przeprowadzania pomiarów oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Pojazd zważono jednokrotnie, kierowca nie wnosił o ponowne ważenie pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty