27.09.2017 Podatki

Wyrok NSA z dnia 27 września 2017 r., sygn. I GSK 1821/15

Każde zwolnienie od podatku akcyzowego musi być uzależnione od możliwości wykonywania przez państwo kontroli nad procesem wykorzystywania wyrobów akcyzowych, które korzystają z określonej preferencji podatkowej ze względu na sposób ich wykorzystania. W przeciwnym razie zwolnienia podatkowe mogłoby prowadzić do nadużyć związanych z obrotem tym towarem akcyzowym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 20 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 19 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 277/15 w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. w C. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy; 2. zasądza od B. Sp. z o.o. w C. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 19 maja 2015 r. po rozpoznaniu sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. w C. na interpretację Ministra Finansów z [...] grudnia 2014 r. w przedmiocie podatku akcyzowego: uchylił zaskarżoną interpretację; stwierdził, że w całości nie może być ona wykonana oraz zasądził od organu na rzecz Spółki koszty postępowania.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

W dniu 30 września 2014 r. B. Sp. z o.o. w C. zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

Podała, że jest producentem wyrobów chemicznych, których składnikiem jest alkohol etylowy skażony jednym ze środków dopuszczonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz.U. nr 31, poz. 353 ze zm.) do skażania alkoholu etylowego. W składzie podatkowym zamierza rozpocząć produkcję wyrobu chemicznego o nazwie handlowej Bio BRIg-5/tb o następującym składzie ilościowym: 1) alkohol etylowy rektyfikowany o mocy minimalnej 96% v/v/-88,00-89,00% m/m; 2) skażony alkoholem izopropylowym (10 l/100 l) - 8,00-8,5% m/m; 3) glikol propylenowy - 1,5% m/m; 4) mieszanina alkoholu tert-butylowego (80-95%) i alkoholu etylowego (5-25%) - 2,00% m/m. Wyrób będzie klasyfikowany do pozycji CN 2207 20, jako pozostały wyrób alkoholowy skażony. Spółka wskazała, że nie posiada wiążącej informacji taryfowej dotyczącej klasyfikacji ww. wyrobu, który jest przeznaczony do obrotu krajowego. Nadto, że wyrób będzie posiadał inne właściwości fizykochemiczne niż surowiec, z jakiego go wyprodukowano, tj. skażony alkohol etylowy. Ze względu na skażenie, wyrób będzie toksyczny, a tym samym nie nadający się do spożycia przez ludzi. Będzie zbywany w związku z tym jako produkt stanowiący bazę do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników organicznych złożonych oraz innych produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne