Wyrok NSA z dnia 18 października 2017 r., sygn. I GSK 1328/15
Świadectwo homologacji jest urzędowym potwierdzeniem tego, że dany typ pojazdu z punktu widzenia bezpieczeństwa może uczestniczyć w ruchu drogowym. Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie już wypowiadał się, że homologacja nie stanowi żadnego prejudykatu w sprawie zaklasyfikowania pojazdu samochodowego jako wyrobu akcyzowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Janusz Zajda sędzia NSA Zofia Borowicz sędzia del. WSA Barbara Mleczko- Jabłońska (spr.) Protokolant Nina Pruk po rozpoznaniu w dniu 18 października 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] spółki jawnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 lutego 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1479/14 w sprawie ze skargi [A.] spółki jawnej w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [A.] spółki jawnej w K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie kwotę 2.400 (dwa tysiące czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 5 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1479/14 oddalił skargę T. sp. j. w K. (dalej Spółka, skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Zaskarżoną decyzją Dyrektor IC w Krakowie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie z dnia [...] kwietnia 2014 r., nr [...] określającą spółce T. sp. j. w K. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Mercedes Benz GL 420 nr VIN [...] w kwocie 33 064,00zł.
Jako moment powstania obowiązku podatkowego organ przyjął 26 listopada 2009r. tj. dzień nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu.
Odnosząc się do przedmiotowego samochodu organ wskazał, że w wyniku przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że jest to pojazd posiadający 7 miejsc siedzących, zamocowanych na stałe w trzech rzędach z wyposażeniem zabezpieczającym (pasy bezpieczeństwa i zagłówki). Wszystkie znajdujące się w pojeździe fotele są jednolite i zamontowane w fabryczne punkty kotwiczące. Siedzenia w trzech rzędach wyłożone są jednolitą tapicerką skórzaną. Pojazd wyposażony jest w jednolite w całej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej boczne, drzwiowe i sufitowe obicia tapicerskie z elementami tworzywa sztucznego i skóry, w jednolitą wykładzinę podłogową na całej długości. Stwierdzono brak jakiejkolwiek przegrody lub panelu pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów, a przestrzenią tylną, która mogłaby być używana zarówno do przewozu osób jaki i towarów. Nie stwierdzono naruszenia wykładziny i tapicerki w związku z możliwością istnienia w przeszłości takiej przegrody. Wzdłuż ścian bocznych stwierdzono tylne boczne przeszklone okna. Drzwi pojazdu otwierane są wahadłowo, tylne podnoszone.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
