Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    21.06.2017 Obrót gospodarczy

    Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 2592/15

    Inne

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant asystent sędziego Magdalena Chewińska po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 3038/14 w sprawie ze skargi [A.] S.A. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłatach za prawo do dysponowania częstotliwością 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [A.] S.A. w W. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    I.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 maja 2015r. sygn. akt VI SA/Wa 3038/14 oddalił skargę [A.] Sp. z o.o. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] lipca 2014r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłacie za prawo do dysponowania częstotliwościami na 2013r.

    II.

    Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, uzasadniając decyzję z dnia [...] lipca 2014r., stwierdził, że decyzjami rezerwacyjnymi z dnia [...] czerwca 2013r. nr [...] i [...] dokonał na rzecz [A.] Sp. z o.o. rezerwacji częstotliwości na obszarze całego kraju obejmującej blok częstotliwości 2x5 MHz z zakresu 1744,9-1749,9 MHz oraz 1839,9-1844,9 MHz oraz blok częstotliwości o szerokości 2x5 MHz z zakresu 1749,9-1754,9 MHz oraz 1844,9-1849,9 MHz ("w służbie ruchomej lub stałej", tj. radiokomunikacji ruchomej lądowej lub radiokomunikacji stałej lądowej). W związku z tymi decyzjami spółka wpłacała na rachunek Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyliczone przez siebie kwoty opłaty za prawo dysponowania częstotliwością. Kwoty te w wyniku wykonania wezwania organu uzupełniła o kwotę 1.933.220,72 zł i 47.772,80 zł, obejmującą opłaty za II kwartał 2013r., za III kwartał 2013r., za IV kwartał 2013r. oraz kwotę 8,80 złotych z tytułu kosztów upomnienia. Następnie spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty "w opłacie rocznej za prawo do dysponowania częstotliwością za rok 2013, w łącznej wysokości 1.674.327,72 złotych". Uznając ten wniosek za nieuzasadniony Prezes UKE podniósł, że w decyzjach rezerwacyjnych nie został sprecyzowany standard świadczenia usług telekomunikacyjnych, co oznacza, że zarezerwowane na rzecz skarżącej częstotliwości są neutralne technologicznie, czyli mogą być wykorzystywane w różnych standardach np. GSM, LTE, UMTS. Wobec tego, że przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością (Dz. U. z 2005r. nr 24, poz. 196 ze zm.), zwanego rozporządzeniem z 2005r., określając wysokość opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami, odnosiły się do wykorzystywanego standardu świadczenia usług telekomunikacyjnych, jednak nie przewidywały stawek opłat dla częstotliwości neutralnych technologicznie - roczne opłaty za 2013r. za sporne prawo należy obliczyć na podstawie załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, ust. 5, tablicy 3, poz. 2, tj. dla cyfrowej sieci ruchomej pracującej w standardzie GSM 900 i GSM 1800. Zgodnie bowiem z § 3 tego rozporządzenia podmiot, który dysponuje częstotliwością dla różnego rodzaju łączności, dla których są przewidziane zróżnicowane opłaty, uiszcza opłatę w wysokości najwyższej określonej dla danego rodzaju łączności.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – sierpień 2025 r.
    • Opłaty RTV i ZAIKS w firmach – rozliczenie podatkowe i ewidencja księgowa
    • Dofinansowanie zakupu odbiorników telewizji cyfrowej dla gospodarstw domowych
    • ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.