Wyrok NSA z dnia 7 września 2017 r., sygn. II GSK 2715/17
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Anna Wojtowicz-Hess po rozpoznaniu w dniu 7 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wr 389/17 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w Ś. na rozstrzygnięcie protestu Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Sp. z o.o. w Ś. na rzecz Zarządu Województwa Dolnośląskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 29 czerwca 2017 r., III SA/Wr 389/17, oddalił skargę A. Sp. z o.o. Ś. (dalej: skarżąca), na rozstrzygnięcie protestu Zarządu Województwa D. (dalej: ZWD) z 28 kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie negatywnego wyniku oceny formalnej projektu.
Sąd I instancji wskazał, że skarżąca złożyła wniosek o dofinansowanie projektu: "B. w Ś." w ramach Osi priorytetowej 1 "Przedsiębiorstwa i innowacje", Działania 1.3 "Rozwój przedsiębiorczości", Poddziałania 1.3.1 "Rozwój przedsiębiorczości - konkursy horyzontalne", Schemat 1.3 A "Przygotowanie terenów inwestycyjnych".
ZWD zaskarżonym rozstrzygnięciem, po rozpoznaniu protestu od negatywnego wyniku oceny formalnej projektu zawartej w piśmie z 23 lutego 2017 r., nie uwzględnił protestu. W uzasadnieniu wyjaśniono, że wniosek o dofinansowanie został negatywnie oceniony przez Komisję Oceny Projektów z powodu niespełnienia kryterium formalnego "Kwalifikowalność wnioskodawcy" określonego w Szczegółowym opisie osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa D. 2014-2012 (SZOOP RPO WD). W ramach tego kryterium, sprawdzane jest czy wnioskodawca oraz partnerzy (jeśli dotyczy) są uprawnieni do ubiegania się o wsparcie w ramach ogłoszonego konkursu. Obaj oceniający stwierdzili, że skarżąca nie spełniła tego kryterium. Zgodnie z pkt 7 Regulaminu konkursu dla naboru nr [...] o dofinansowanie w ramach konkursu (w zakresie projektów typu 1.3 A) mogą ubiegać się następujące typy beneficjentów: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; jednostki organizacyjne jst; specjalne strefy ekonomiczne, instytucje otoczenia biznesu (IOB). Zgodnie z SZOOP RPO WD "Instytucje Otoczenia Biznesu to instytucje niedziałające dla zysku (również takie, które przeznaczają swój zysk no cele statutowe i jednocześnie nie wypłacają dywidendy swoim udziałowcom lub akcjonariuszom oferujące przedsiębiorcom usługi wspierające w szerokim zakresie). Pomoc może dotyczyć zagadnień związanych z tworzeniem, prowadzeniem i rozwojem przedsiębiorstwa. Oferta instytucji otoczenia biznesu obejmuje np. udzielanie informacji, szkolenia, doradztwo, usługi B+R itp. Do instytucji otoczenia biznesu zaliczamy np. regionalne i lokalne agencje rozwoju, stowarzyszenia przedsiębiorców i osób działających na ich rzecz, izby gospodarcze, samorządy przedsiębiorców, centra wspierania przedsiębiorczości, inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii, instytucje sfery B+R, fundusze pożyczkowe, firmy prywatne świadczące usługi dla przedsiębiorstw itd.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty