25.07.2017 Podatki

Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2017 r., sygn. I GSK 1361/16

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Zofia Przegalińska sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 493/16 w sprawie ze skargi R. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] września 2013 r. nr [...]; nr [...]; nr [...]; nr [...];nr [...]; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 30 maja 2016 r., oddalił skargi Ryszarda P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu.

Za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia:

Decyzjami z [...] czerwca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w N. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych marki: Kia Sorrento, Hyundai Santa Fe, Porsche Cayenne, Hyundai Santa FE, Porsche Cayenne, Cadillac Escalade.

Wskazał, że w wyniku przeprowadzonej kontroli działalności skarżącego, prowadzonej pod firmą R., stwierdzono, że dokonał on nabycia wewnątrzwspólnotowego sześciu samochodów osobowych, od których nie zadeklarował i nie zapłacił należnego podatku akcyzowego. Skarżący klasyfikował nabywane samochody jako ciężarowe, a zatem niepodlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, pomimo, że były to samochody wyprodukowane pierwotnie jako samochody osobowe, które następnie zostały poddane przeróbce na ciężarowe. Ponieważ, jak ustalono w trakcie oględzin, dokonane przeróbki w poszczególnych samochodach miały jednak charakter tymczasowy i nie zmieniały podstawowych cech konstrukcyjnych nabywanych samochodów, organ uznał, że w dalszym ciągu należało je traktować jako samochody przeznaczone zasadniczo do przewozu osób w rozumieniu kodu 8703 CN, a tym samym podlegały one opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Organ zaznaczył również, że zapisy w dowodach rejestracyjnych pojazdów nie miały istotnego znaczenia dla ustalenia kodu CN, bowiem dowody rejestracyjne wydawane były na podstawie innych przepisów, tj. prawa o ruchu drogowym definiującego samochody osobowe i ciężarowe inaczej niż przepisy ustawy o podatku akcyzowym i w sposób odmienny, niż czyniła to Nomenklatura Taryfowa i Statystyczna CN.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne