Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 1495/17
Środki unijne; Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. Spółki z o.o. w M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 3/17 w sprawie ze skargi P. Spółki z o.o. w M. na rozstrzygnięcie Ministra Środowiska z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 7 marca 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 3/17 oddalił skargę P. Sp. z o.o. z siedzibą w M. na rozstrzygnięcie Ministra Środowiska z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
P. Sp. z o.o. w M. złożyło wniosek nr [...], dotyczący dofinansowania przedsięwzięcia pn. "Stworzenie innowacyjnego systemu gospodarki osadowej i uzdatniania wody dla potrzeb aglomeracji M." (dalej: Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014- 2020, Działanie 2.3 "Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach". Instytucją organizującą konkurs dla działania był Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: Fundusz).
Pismem z [...] października 2016 r. Fundusz poinformował Wnioskodawcę, że jego Projekt nie został zakwalifikowany do przyznania dofinansowania. Powodem negatywnej oceny wniosku był brak spełnienia kryterium merytorycznego nr 2 "Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej" oraz kryterium merytorycznego nr 6 "Wykonalność finansowa projektu".
W odniesieniu do pierwszego z negatywnie ocenionych kryteriów wskazano, że Projekt nie może zostać sklasyfikowany jako niegenerujący dochodu. W wariancie W(0) wskazano bowiem na dodatkowe przychody ze sprzedaży nawozu wytworzonego z przekształcenia osadów w granulat nawozowy. Natomiast dopiero w wariancie W(1) przychody nie pokrywają kosztów operacyjnych, co powoduje stratę na sprzedaży w latach 2022-2045. Zaprojektowanie wariantu bazowego W(0) i inwestycyjnego W(1) w opisany powyżej sposób przynosi efekt w postaci ujemnych przychodów netto w rachunku różnicowym W(1) - W(0) w latach 2030 - 2045 oraz prowadzi do nieuzasadnionej konkluzji, że projekt nie generuje dochodu, skutkiem czego kwota dotacji może wynieść 85% kosztów kwalifikowanych, zamiast 63,75% ww. kosztów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty