Wyrok NSA z dnia 25 maja 2017 r., sygn. II GSK 2394/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Jagielska sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 lutego 2015 r. sygn. akt III SA/Gl 1456/14 w sprawie ze skargi T. Z. na decyzję Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Tomasza Z. na rzecz Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 lutego 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 1456/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę T. Z. na decyzję Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach z dnia [...] sierpnia 2014 r. w przedmiocie rozstrzygnięcia postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
I
Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] czerwca 2014 r. Dyrektor Śląskiego OW NFZ oddalił odwołanie T. Z. na rozstrzygnięcie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie stomatologiczne, w zakresie: świadczenia ogólnostomatologiczne, kod postępowania: [...]. Organ stwierdził, że Komisja Konkursowa nie naruszyła zasad przeprowadzania postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które mogłoby spowodować uszczerbek w interesie prawnym wnioskodawcy, ponieważ strona zaznaczyła wariant "NIE" w odpowiedzi na określone pytania. W konsekwencji zainteresowany nie uzyskał w tym zakresie punktów rankingujących (po 1,6667 pkt za każdą twierdzącą odpowiedź). Ponadto zaznaczono, iż przy takich odpowiedziach Komisja Konkursowa nie wzywała wnioskodawcy do wyjaśnień, ponieważ nie miała obowiązku przeprowadzania dowodów na okoliczności negatywne i nie skorzystała z uprawnienia wynikającego z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zapraszania do udziału w rokowaniach, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej oraz jej zadań (Dz. U. Nr 273, poz. 2719). Wprawdzie w piśmie z dnia [...] maja 2014 r. wnioskodawca wniósł o skorygowanie odpowiedzi z "NIE" na "TAK", ale - zdaniem organu I instancji - działanie to było spóźnione, ponieważ nastąpiło w części niejawnej postępowania już po zakończeniu negocjacji. Na tym etapie postępowania konkursowego nie była już możliwa korekta odpowiedzi ankietowych. Ponadto zaakcentowano, że wnosząc o zmianę odpowiedzi strona nie przedstawiła żadnych dowodów na poparcie swoich twierdzeń, podczas gdy na niej spoczywał ciężar udowodnienia tej okoliczności. Przerzucanie odpowiedzialności na Komisję Konkursową w tym zakresie zostało uznane za bezzasadne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty