Wyrok NSA z dnia 22 marca 2017 r., sygn. II GSK 3026/15
Środki unijne; Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek Protokolant Beata Cisek - Chojnacka po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 1266/15 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w P. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] stycznia 2015 r., nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. z siedzibą w P. na rzecz Ministra Rozwoju i Finansów 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 lipca 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 1266/15, oddalił skargę F. z siedzibą w P. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił na wstępie stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że w dniu 30 października 2013 r. skarżąca i Wojewódzki Urząd Pracy w Ł. (Instytucja Wdrażająca) zawarli umowę o dofinansowanie nr [...] na realizację projektu pt. "Dotacja na dobry początek" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt F. miał zostać dofinansowany w kwocie nieprzekarczającej 2.247.271,95 złotych i być realizowany od 1 października 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. w partnerstwie z F.I. w P. W dniu 1 października 2013 r. została zawarta umowa zlecenie pomiędzy skarżącą, a M.M., na podstawie której osoba ta zobowiązała się wykonać zlecenie kierowania projektem na stanowisku asystentki koordynatora projektu (za wynagrodzeniem 1.500 zł miesięcznie w wymiarze pracy 60 h/miesiąc). Umowa ta została rozwiązana za porozumieniem stron w dniu 31 października 2013 r. Jednocześnie, w okresie od 1 lutego 2013 r. do 31 stycznia 2014 r. M.M. była zatrudniona w ramach stosunku pracy, w pełnym wymiarze czasu pracy, jako Specjalista ds. rekrutacji w projekcie "Zaistnieć w sieci - [...]". W wyniku przeprowadzenia czynność kontrolnych stwierdzono przekroczenie o 4 godziny przez M.M. w październiku 2013 r. limitu 240 godzin łącznego zaangażowania do projektów, określonego w Wytycznych z 1 lipca 2013 r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wojewódzki Urząd Pracy w Ł. wezwał więc skarżącą do zwrotu wydatków uznanych za niekwalifikowalne w łącznej wysokości 105 złotych (100 zł - koszty bezpośrednie oraz 5 złotych - koszty pośrednie rozliczane ryczałtem), a w związku z brakiem zapłaty kwoty wskazanej w wezwaniu do zapłaty po przeprowadzeniu postępowania decyzją z dnia [...] listopada 2014 r. określił przypadającą do zwrotu kwotę dofinansowania w wysokości 105 zł wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Organ I instancji stwierdził, że z ewidencji czasu pracy M.M. wynikało, że łączne zaangażowanie w projekty "Dotacja na dobry początek" (60 godzin) oraz "Zaistnieć w sieci - [...]" (184 godziny) wyniosło w miesiącu październiku 2013 r. 244 godziny. Skarżąca naruszyła więc pkt 7 lit. b podrozdział 5 rozdział 4 Wytycznych, gdyż łączne zaangażowanie M.M. we wszystkich projektach w miesiącu październiku 2013 r. przekroczyło 240 godzin miesięcznie (o 4 godziny). Dlatego też uznał wydatek za te godziny za niekwalifikowalny i zażądał zwrotu kwoty 100 złotych powiększonej o 5% z tytułu kosztów pośrednich.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty