Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2017 r., sygn. II FSK 1672/15
Nadzwyczajna instytucja wznowienia postępowania podatkowego, nie może być wykorzystana do ponownej, merytorycznej kontroli decyzji wydanej w postępowaniu tzw. zwykłym. Nie jest to bowiem kontynuacja postępowania zwykłego, a odrębne postępowanie nadzwyczajne, którego granice są ściśle ograniczone podstawą prawną wymienioną w art. 240 § 1 o.p.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia WSA del. Maciej Kurasz, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. C. i P. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Ol 885/14 w sprawie ze skargi A. C. i P. C. na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 9 października 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia ostatecznych decyzji odmawiających oprocentowania nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. C. i P. C. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 885/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej: "WSA") oddalił skargę P. C. i A. C. (dalej: "Skarżący") na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (dalej: "Dyrektor IS") z dnia 9 października 2014 r. w przedmiocie odmowy uchylenia ostatecznych decyzji odmawiających oprocentowania nadpłaty w podatku od osób fizycznych. Podstawą powyższego orzeczenia był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm., dalej: "p.p.s.a.").
Z uzasadnienia wyroku WSA wynika, że Skarżący zwrócili się o zwrot oprocentowania nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów za 1999 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w B. (dalej: "organ I instancji") decyzjami z dnia 14 lutego 2014 r. odmówił oprocentowania nadpłaty podatku. Decyzje te, w związku z tym, że nie wniesiono od nich odwołań, stały się ostateczne. W dniu 17 lipca 2014 r. Skarżący, wnieśli o wznowienie postępowań zakończonych powyższymi decyzjami ostatecznymi. W uzasadnieniu wskazali, że od połowy czerwca 2014 r. organ I instancji zaczął wypłacać oprocentowanie innym podatnikom w podobnych sprawach, co oznacza, że po wydaniu decyzji ostatecznych organ ten dowiedział się, że organy podatkowe przyczyniły się do powstania przesłanki uchylenia decyzji ustalających zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów. Powyższe, w ocenie Skarżących, wypełnia dyspozycję art. 240 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm., dalej: "o.p"). Postanowieniami z dnia 29 lipca 2014 r. organ I instancji wznowił postępowania zakończone decyzjami ostatecznymi z dnia 14 lutego 2014 r., a następnie decyzjami z dnia 14 sierpnia 2014 r., odmówił uchylenia powyższych decyzji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty